Håller på med mindre tillbyggnad, 3x5m, där bergvärmeslangen passerar under tillbyggnaden. Nivåmässigt verkar det vara bäst att lägga bergvärmeslangen *i* toppen av isoleringen (300mm), dvs. såga en ränna.
Några problem med det? Något att tänka på?
Några problem med det? Något att tänka på?
skulle jag inte göra, tänk på att slangarna blir väldigt kall och att det bildas kondens när varmt och kallt möts. Har själv dragit in till en nybyggnad nu men där ligger dom 1 meter under färdigt golv och med 1 metersmellanrum,
Kan ni inte skarva slangen och dra den utanför utbyggnaden? Eller ligger även borrhålet under utbyggnaden?
Finns det i så fall några risker med att bygga över borrhålet? Finns det någon anledning till att man skulle vilja komma åt det i framtiden?
Finns det i så fall några risker med att bygga över borrhålet? Finns det någon anledning till att man skulle vilja komma åt det i framtiden?
Borrhålet ligger 3m från den nya delen, så den ligger inte under. Men, jag får skarva och lägga den under isoleringen då. Insåg inte att den var så kall (ser ganska isolerad ut).
Men, kanske ok att lägga ovanpå makadam och skära ut 10 cm av 30 i isoleringen? (Dvs. bara 20cm isolering vid slangen.) Jag förstår att det är bättre på annat sätt men det ser ut som det gör....
Tack!!!
Men, kanske ok att lägga ovanpå makadam och skära ut 10 cm av 30 i isoleringen? (Dvs. bara 20cm isolering vid slangen.) Jag förstår att det är bättre på annat sätt men det ser ut som det gör....
Tack!!!
Ja det borde funka, Jo den skickar tillbaks -2 grader vid kallt väder då den går mycket kanske ännu kallare.
Så försök få den så djupt du kan, och kolla även med en rör gubbe jag kör bara grävmaskin, men gjort några grunder där vi förlängt bergvärme och lagt den så djupt det gått.
Så försök få den så djupt du kan, och kolla även med en rör gubbe jag kör bara grävmaskin, men gjort några grunder där vi förlängt bergvärme och lagt den så djupt det gått.
Klicka här för att svara