3 388 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Gjuta igen krypgrund?!
Hej,
Jag har ett gammalt hus med sprickor i grunden runt hela huset och tänkte gjuta igen dessa.
Eftersom det är sprickor runt om så tänkte jag gjuta igen allt invändigt och isolera grunden utifrån som köldspärr, plattan invändigt isoleras med 300mm cellplast, singel, fuktspärr, funkar detta? Hur gör jag med väggarna på insidan? tänkte klä in mellanväggarna med plast och gjuta med dom, plasten blir mot plattan som fuktspärr, funkar det?
Jag har ett gammalt hus med sprickor i grunden runt hela huset och tänkte gjuta igen dessa.
Eftersom det är sprickor runt om så tänkte jag gjuta igen allt invändigt och isolera grunden utifrån som köldspärr, plattan invändigt isoleras med 300mm cellplast, singel, fuktspärr, funkar detta? Hur gör jag med väggarna på insidan? tänkte klä in mellanväggarna med plast och gjuta med dom, plasten blir mot plattan som fuktspärr, funkar det?
Medlem
· Norrbotten
· 55 inlägg
Jag vet en gubbe som för 15 år sedan gjöt in en stengrund med betong på utsidan utan att gjuta någon grund på insidan. Han hade heller ingen ventilation under golvet så som man bör ha med hus på krypgrund. I och för sig var det här morän/sandmark med sluttningar åt alla sidor men jag är ändå förvånad över att det inte blivit en massa mögel under golvet. Normal borde det väl behövas markduk plus ventilation. Lägger man isoleringen under betongplattan och har ett brädgolv och inte alltför stora ytor med golvmatta ovanför klarar man sig kanske utan att ventilera grunden. Men utan ett golv som "andas" blir kraven högre på att undvika att det bildas fukt p g a kapillärkraft eller kondens. En variant jag hört talas om är att gjuta en högre platta under toa/dusch så att det inte blir något mellanrum mellan golvet och grunden på det stället.
Klicka här för att svara