Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Havererat snigeldynamitprojekt (?)

1. G
    Medlem · Västra götaland · 436 inlägg

Gallianoman

Medlem
    Jag och grannen tänkte göra slag i saken och få bort delar av en jättesten i trädgården. Sagt och gjort - fram med stora slagborrsmaskinen och kämpade upp 7 hål i stenen för att göra ett första test... Lagom mycket för att förhoppningsvis lägga en spricka och få bort en del av stenen...

Rätt mycket svett senare (lärde oss nog att hyra större maskin om man ska göra många hål...) skulle vi blanda snigeldynamiten. Tänkte att det skulle vara den lätta delen...

1. Mätte upp vatten och pulver och blandade för hand i en stor hink. Halva mängden pulver i först - allt enligt receptet - och blandade runt. Innan andra halvan såg konsistensen helt ok ut... i med andra halvan och rör om... och det blir VÄLDIGT tungjobbat. Inte alls lättflytande som vi hoppats... vi fortsätter att röra men det blir inte lättflytande... Vi fyller i två hål men inser nog att det inte är bra... så vi tänker att problemet är problem med rörandet... att vi inte använder maskin...

Vi bestämmer oss för att göra ett nytt försök nu med visp på borrmaskin och en mindre hink... och vi kollar ytterligare en gång att blandingen stämmer pulver/vätska.

2. Nu blir resultatet inte mycket bättre, fortfarande segt och för "orinnigt". Vi svär och står och kliar oss i huvudet och grannen tar en sked och sätter ner i hinken medans vi funderar vad som går snett - då börjar hela blandningen att reagera och "koka"... och inom några minuter står vi med rent pulver i hinken....

Vad var det som gick snett? Vågar vi oss på nya försök? Det skulle ju vara så enkelt med snigeldynamit men vi lyckas misslyckas med två satser - på två olika sätt...

Det ska tilläggas att det var rätt varmt dagen vi gjorde det...

2. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    Man ska röra fort som fasen, jag mäter alltid upp exakt den mängden vatten som det står angivet och hälelr i botten på burken, sen häller jag ut påsen och kör med en färgblandare, man får blanda på i bra fart, det går tungt som fn i början och sedan släpper det och blir ganska blaskigt när det är klart, men det gäller att blanda med borrmaskin.

Sen gäller det att man har rejäla hål, diameter 30mm brukar jag köra med och ca 45-50cm djupt, en stor tratt är även bra när man häller i medlet.

Det reagerar på flera sätt, jag fick lite över som jag lät vara kvar i hinken, det tog nästan eld efter 2-3 timmar och brände gräsmattan under hinken, märkte det hela för det rök ur hinken i trädgården.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 101 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Blanda för hand kan man glömma direkt.
    Sen är det noga på droppen när nästan att få rätt blandning, man tycker det är torrt sen plötsligt blir det bra bara man vispar på ordentligt.
    Sen är det ingen höjdare om det är varmt ute heller.
    Sen när man fått ner det i hålet täck för och sen dagen efter vattnar man på det hela så reagerar det vidare.

4. K
    Medlem · Västra götaland · 339 inlägg

Kaboff

Medlem
    När ni blandar med maskin och de övergår till en slät glansig smet så kan den upplevas som väldigt trögflytande om ni missat med rätt mängd vatten, häll i lite till ca 5cl åt gången under tiden ni blandar (sålänge ni blandar bränner inte smeten) så ska ni nog lyckas :)

5. G

Gallianoman

Medlem
    Jag tror inte ens vi kom dit - om jag ska vara ärlig - det var klimpigt och inte alls rinnande..... Tror vi blandade för dåligt....

Vad ska man satsa på för blandare till borrmaskinen? Betongvisp? (Jag har otroligt dålig koll på vad som finns....)

6. G

Gallianoman

Medlem
    Förresten, "det brinner inte medans ni blandar" - är tanken att det ska brinna minuter efter man hällt i det?!

7. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Fargblandare-2000017208/
    Den lilla för 39:90 använder jag och högsta växel på borrmaskinen, som att vispa grädde, det sjunker ihop snabbt om man blandar på i rätt fart, det känns som gummi eller nått men det rinner rätt fint, man får vara ganska snabb med att hälla, om man har några hål att fylla i så tycker jag att 4kg modellen är precis på håret att man hinner få i allt innan det börjar bli trögt.

Vattnet är jättenoga jag brukar mäta med dl-mått, har aldrig behövt ha i mer vatten än de 4dl vatten per 2kg medel.

Det brukar ta en stund innan det börjar brinna, efter någon timme börjar det bli varmt, men man har inte massor med tid på sig att hälla så det är bra att vara förberedd med tratt osv.

8. K
    Medlem · Västra götaland · 339 inlägg

Kaboff

Medlem
    En visp som man blandar fix med typ :)

Ja de börjar brinna rätt snabbt, inte så de blir betong men väldigt svårt o hälla i hålen :)

9. B
    Medlem · 16 inlägg

BElofsson

Medlem
    Det enda problem jag haft med snigeldynamit är att det tar en evighet att brinna (dagar). Men då har det varit typ 10 grader, så det är nog temperaturen som spökat för oss båda, fast på olika sätt. Men det borde ju gå att använda kallt vatten när man blandar för att få ner temperaturen.
    För lösa stenar använder jag istället spräckkilar (www.gnejsgranit.se). Använder både 22mm och 18mm och tycker det fungerar bättre än snigeldynamit och defenitivt snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.