Grunden är vanliga natursten i storlekarna c 40-70cm staplad som en grundmur. Sedan sitter det någon enkel form av isolering och sedan puts.

Jag har pratat med isodrän som säger att jag ska köra deras isolerskivor som vanligt och fylla ut hålrummet innan för med leca-kulor. Avslutningsvis blir det fuktspärrmatta typ Platon. Allt frid och fröjd.

Men själva dräneringen? Det är garanterat jord under betongen i källaren och vi saknar kommunalt avlopp/dagvattenledningar. Men det kanske är så små massor 2-3kbm vid en störtskur så att dra ut det i skogen (vår skog) 15m från huset vore möjligt? Nackdelen är att vår filtrering ligger åt det hållet och den vill jag ju inte mätta.

Idéer?

Grundstenarna ni ser på bild är bara estetiskt för att göra det snyggt ovan mark. Dom är förvisso massiva rakt igenom men dom slutar 15cm under markytan där vanlig sten tar vid. Samma riktning som bilden är så skulle man även kunna dra en dagvattenledning ut förbi busken som man ser. Vi äger 1500kvm skog nedanför och har inga planer på att göra något med den.
Estetisk grundmur av natursten synlig ovan jord vid ett rött hus med byggställning och ojämn gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det funkat sen 1926 så varför göra om? Dra bort avvattningen så gör du ju ingen skada iaf.

Nja, källarväggens puts lämnar en hel del att önska. Eller den lämnar väldigt mycket att önska då det räcker att titta på den för att putsen ska ramla ner.

Noseone: tanken är lite lockande. Skulle det räcka med att skrapa väggarna på färg, knacka bort den lösa putsen och putsa om insidan samt måla? Vi har bara målarfärg, verktyg, tvättmaskin/tumlare, värmepanna och en duschkabin där nere och luften är torr då husets frånluft sitter där nere.

Allt beror ju på vad du skall göra av källaren. Kan ju räcka med att knacka ner putsen och måla om. Leda bort dagvatten är ju aldrig fel oavsett.

Vi ska ju inte ha något organiskt mer än några hyllor och klädstreck. Natursten vittrar inte direkt med åren heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.