Vad säger ni med tanke på den avikande färgen är den inpregnerad eller behadlad? Vad jag vet så ska man väl aldrig använda tryckt virke i en krypgrund. Och är angreppet illa eller bara något på ytan.
I halva krypgrunden finns någon sorts utanpåliggande isolering som gått sönder. Någon som vet vad den är till för. Behöver den lagas. Jag trodde inte man skulle ha isolering mot krypgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I halva krypgrunden finns någon sorts utanpåliggande isolering som gått sönder. Någon som vet vad den är till för. Behöver den lagas. Jag trodde inte man skulle ha isolering mot krypgrunden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att veta, men spontant hade jag gissat på att den är behandlad med cuprinol vilket inte är helt lyckat.
Påväxten ser ut att vara någon form av vitmögel.
Vad gäller isoleringen är det antagligen någon som "tilläggsisolerat" på ett inte helt lyckat sätt
Summa summarum så finns det en del att pyssla med där
Påväxten ser ut att vara någon form av vitmögel.
Vad gäller isoleringen är det antagligen någon som "tilläggsisolerat" på ett inte helt lyckat sätt
Summa summarum så finns det en del att pyssla med där
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer!mexitegel skrev:
Och det ser ju ut som om delar av bjälklaget är oisolerat.
Dessutom måste man nog sätta in trossbotten/trossbottenskivor för att hålla isoleringen på plats.
Annars lämnas ett mellanrum mellan golv och isolering, där kalluften kan leta sig in och kyla.
Och gör isoleringen i det närmaste helt verkningslös.
Mycket som i väldigt mycket och dyrt. Lyfta hus och byta syll? Eller som i städa misslyckad isolering se till så att det blir torrt och sedan låta det vara, jag menar kan man leva med cuprinolsyll om den är torr? Angreppet är ju inte heller särskilt stort en dm och har ju inte ätit sig in i träet särskilt långt. Visst finns kanske mer men vad jag kunde se var dessa saker de värsta
Ta dit någon med känslig näsa, luktar det inget om syllen så är det inget att oroa sig för i nuläget skulle jag säga. Vitmöglet går att behandla med boracol skulle jag tro.
Men det är viktigt att skapa och upprättahålla ett bra klimat därnere så det inte uppstår problem framöver. Typ krypgrundsavfuktare och liknande lösningar.
Riv ner den misslyckade isoleringen.
Så nej, inga jättekostnader om syllen går att ha kvar.
Men det är viktigt att skapa och upprättahålla ett bra klimat därnere så det inte uppstår problem framöver. Typ krypgrundsavfuktare och liknande lösningar.
Riv ner den misslyckade isoleringen.
Så nej, inga jättekostnader om syllen går att ha kvar.
Dessvärre luktar det så mycket mögel att någon känslig näsa inte behövs. De hade i god gamal anda använt krypgrunden som trä och plankförvaring. Ligger fortfarande lite spillbitar och såspån på marken.... så städning med damsugare får det bli. Men som sagt jag tror inte rötangreppen är kritiska och det verkar kunna gå att få till rätt fuktighetsgrad med en avfuktare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det vita på syllen ser ut som det skulle kunna vara salt- eller kalkutfällning (bild 1)?
Det ser också ut som att det ligger syllisolering mellan syll och grundmur (bild 1)?
Om det är syllisolering och den är intakt så måste fukten i syllen komma utifrån.
Det ser också ut som att det ligger syllisolering mellan syll och grundmur (bild 1)?
Om det är syllisolering och den är intakt så måste fukten i syllen komma utifrån.
Huset är från 1956
Jo det är en rejäl och intakt syllpapp. Tegelfasaden är i dåligt skick så det kan hönda att det kommit fukt utifrån. De har dessutom låtit både vildvin och murgröna hörja fritt i åratal enligt grannarna. Så vi planerar att tilläggsisolera utanpå tegelväggen
Jo det är en rejäl och intakt syllpapp. Tegelfasaden är i dåligt skick så det kan hönda att det kommit fukt utifrån. De har dessutom låtit både vildvin och murgröna hörja fritt i åratal enligt grannarna. Så vi planerar att tilläggsisolera utanpå tegelväggen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden