God kväll
Har lite funderingar kring dräneringen vi fick gjort för några månader sedan .
Brunnen som vattnet från dräneringen har ett inloppsrör som i mina ögon ser ut att ha åkt ur lite för mycket för att leda in vatten i brunnen utan att den läcker . Sedan har inte en droppe vatten nått brunnen sedan installation , kan detta vara normalt även om det varit mycket stora skyfall på sistone ?
Har lite funderingar kring dräneringen vi fick gjort för några månader sedan .
Brunnen som vattnet från dräneringen har ett inloppsrör som i mina ögon ser ut att ha åkt ur lite för mycket för att leda in vatten i brunnen utan att den läcker . Sedan har inte en droppe vatten nått brunnen sedan installation , kan detta vara normalt även om det varit mycket stora skyfall på sistone ?
Nog för att röret kunde stuckit in en bit till, men vad är det där andra röret för något som ligger mitt i brunnen?
Har du väldränerande mark kan det ju mycket väl vara så att det inte rinner något fram till brunnen. Marken tar hand om det innan dess.
Har du väldränerande mark kan det ju mycket väl vara så att det inte rinner något fram till brunnen. Marken tar hand om det innan dess.
Nej, det röret är det ingen fara med, men det röret som sticker in genom nästan hela brunnen hindrar dig ju effektivt att kunna rensa sandfällan i brunnen....
Ena halvan av vår dränering är snustorr året om, den andra rinner det vatten ur hela året utom den torraste tiden på sommaren
Ena halvan av vår dränering är snustorr året om, den andra rinner det vatten ur hela året utom den torraste tiden på sommaren
Hur långt under markytan ligger dräneringsrören?rawen77 skrev:
Är huset med eller utan källare?
Regnvatten/ytvatten når inte särskilt långt ner i backen innan jord/växter/mm sugit åt sig vattnet.
Dräneringen ska i första hand ta hand om eventuell uppstigande markfukt.
Röret som är inlopp lutar lika mycket som utloppet som sticker in en bra bit , syns inte riktigt på bilden dock . Så det bildas en ganska stor glipa upptill och på sidorna där gummimanschetten skall hålla tätt .
Med tanke på att det sluttar mycket på 3 sidor om huset och det stod vatten i krypgrunden innan så tycker jag det vore konstigt att det helt plötsligt försvann innan något nådde brunnen , eller silar dränrören ner detta i backen under huset kanske ?
Dränröret ligger i nivå strax under grundsulan och alla rör ligger i rätt vinkel för bra avrinning , så själva dräneringen är det inget fel på då jag sett hela förloppet , utom just monteringen av röret som är inlopp i brunnen .
Med tanke på att det sluttar mycket på 3 sidor om huset och det stod vatten i krypgrunden innan så tycker jag det vore konstigt att det helt plötsligt försvann innan något nådde brunnen , eller silar dränrören ner detta i backen under huset kanske ?
Dränröret ligger i nivå strax under grundsulan och alla rör ligger i rätt vinkel för bra avrinning , så själva dräneringen är det inget fel på då jag sett hela förloppet , utom just monteringen av röret som är inlopp i brunnen .
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Gjorde ni något åt takavvattningen samtidigt? Det är oftast boven i dramat. Jag dränerade och fixade takavvattningen för två år sedan. Stenkistan för drän är alltid torr, men det blir översvämning i diket där takavvattningen går när det regnar, så jag förstår varför källaren var fuktig förr...
Produkter som diskuteras: "Stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Att jag frågade hur djupt under markytan rören ligger har inget med om dom ligger rätt eller inte utan om regn-/ytvattnet har någon möjlighet att komma ner till rören.rawen77 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
