Hejsan!

Vår nyinflyttade granne har beviljats bygglov för en utbyggnad av källare. I och med detta upptäcktes det att tomten behövde dräneras. Detta dräneringsarbete har gått till på så sätt att de spräckt bergrund med simplex i ca 4 månader. Grannar har ej informerats och inga ytterligare tillstånd har utgivits utöver bygglovet för källaren. Hitills har grannarna stått ut med det men när de började "spräcka" nära tomtgränser började folk bli upprörda och informerade att ingen mer spräckning skulle accepteras. Idag brast det totalt när en sjujävla smäll fick hela huset att skaka och människor att få total panik. Min fråga är här då om detta är tillåtet samt bör vi tillkalla någon för att inspektera vårt hus? Simplex som jag förstår går ej under spränglagen men dessa smällar känns in i märg och ben.

Detta är mitt första inlägg och jag är ej fackman så flytta gärna inlägget eller be om ytterligare information:). För att göra det mer intressant, finner ni det rätt att simplex klassificeras som spräckning? Krut spräcks inte, det exploderar...

Mvh, Bhejane
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet, Bhejane!

Är du/ni och er fastighet själva drabbade eller skadade av denna sprängverksamhet?
 
Det vet vi ej. Vi har inte kommit till att inspektera huset än. Sprängningarna sker ca 3 meter från vår tomtgräns. Det vi är oroliga för är främst på kommande sprängningar (är simplex sprängkraft tillräckligt stark för att göra skada), samt hur det påverkar vår bergvärme.

Inga personskador förutom att det var rätt omtumlande. Jag har haft elefanter springandes mot mig och fått en mindre adrenalinkick.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.