Tjenare gottfolk!
Platta på mark (1.5 vån hus) utbygge på g.
Har Hög sockel på bef hus så blir en ganska hög platta, 40cm ovan mark.
Räknar med 60cm Kantelement
Förutom badrum som måste höjjas till bef golvnivå = 1m, blir nog lecablock där.
MEN!
Tänkte mig 300mm isolering, men när jag ställt ut alla kantelement måste jag fylla upp 200mm med nått invändigt.
Lägger jag ännu mer isolering känns onödigt dyrt (300 borde räcka)
Samt kanske för mjukt?
Fylla upp med makadam invändigt = orolig kantelementen "trycks ut" flyttar på sig?
Vad tror ni om detta snittet ni som kan?
Helheten:
Platta på mark (1.5 vån hus) utbygge på g.
Har Hög sockel på bef hus så blir en ganska hög platta, 40cm ovan mark.
Räknar med 60cm Kantelement
Förutom badrum som måste höjjas till bef golvnivå = 1m, blir nog lecablock där.
MEN!
Tänkte mig 300mm isolering, men när jag ställt ut alla kantelement måste jag fylla upp 200mm med nått invändigt.
Lägger jag ännu mer isolering känns onödigt dyrt (300 borde räcka)
Samt kanske för mjukt?
Fylla upp med makadam invändigt = orolig kantelementen "trycks ut" flyttar på sig?
Vad tror ni om detta snittet ni som kan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helheten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är makadam mycket dyrare än cellplast då man räknar med transport och arbete? Materialet kostar 1000kr/kbm för cellplast mot kanske 500kr/kbm för makadam. Makadamen måste dock köras ut till dig med lastbil, lastas in i formen och sedan måste allt packas med en packare som måste lyftas in i formen.
Om man räknar på en 7x7m yta blir det ~50 kvm = 10 kbm material dvs 5000kr i merkostnad på materialet.
Jag är tveksam till att du spar några pengar på makadam i slutändan. Dessutom får du sämre isolering och en köldbrygga in under huset vilket är klart dåligt.
Om man räknar på en 7x7m yta blir det ~50 kvm = 10 kbm material dvs 5000kr i merkostnad på materialet.
Jag är tveksam till att du spar några pengar på makadam i slutändan. Dessutom får du sämre isolering och en köldbrygga in under huset vilket är klart dåligt.
Kloka ord.
Så vad rekommenderar du? 500mm isolering hårdhet S-100? eller hårdare i botten?
Inuti badrummet blir det grus att fylla upp med för där är det 1m, så högt antar jag man inte isolera.
Övriga plattan (minus badrum) är 42m2
Jag betalar 52kr m2 för cellplasten ink moms.
2 lager isolering till blir 4368 kr för dom 2 extra lagrerna.
Tänkte när ändå grävaren är där kan han skuffa ut dom 8,5 kubiken med lite kvickt.
med det är klart det blir ett varv till med bilen o hämta makadam så åker på en frakt till.
Så vad rekommenderar du? 500mm isolering hårdhet S-100? eller hårdare i botten?
Inuti badrummet blir det grus att fylla upp med för där är det 1m, så högt antar jag man inte isolera.
Övriga plattan (minus badrum) är 42m2
Jag betalar 52kr m2 för cellplasten ink moms.
2 lager isolering till blir 4368 kr för dom 2 extra lagrerna.
Tänkte när ändå grävaren är där kan han skuffa ut dom 8,5 kubiken med lite kvickt.
med det är klart det blir ett varv till med bilen o hämta makadam så åker på en frakt till.
Jag tror att 20 cm extra S100 blir bra men kolla gärna med konstruktören. Samma sak för badrummet, dubbelkolla. Om din isolering är lika dyr som makadam så är det väl bättre att använda cellplast? Kanske får du använda S200 under badrummet?
Jag tycker att betongvoten verkar rejält överdimensionerad, när jag byggde så hade jag en 10 cm djup mindre betongvot där några pelare skulle stå. Jag tror du bygger en köldbrygga i onödan.
Jag tycker att betongvoten verkar rejält överdimensionerad, när jag byggde så hade jag en 10 cm djup mindre betongvot där några pelare skulle stå. Jag tror du bygger en köldbrygga i onödan.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Går det att gjuta så kraftig betongvot, utan stabil gjutform? Borde vara risk att kantelementet knäcks utåt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Kantbalken är extremt över dim. Btg är dyrt. Jag skulle kört med 100 mm djupare än plattan och Max 50 mm bredare än väggen. Köra med 2 ggr fi 12 armering i ök och uk. Det räcker för utfackningsvägg. Om du är orolig för cellplasten. Kör med s200 i kantelement och s200 på cellplast ovan Kantelementen. Under plattan duger s100.
Tack alla, återkommer med ny skiss imorn för godkännande 😁
Vad menar du med "att bottna liten"?
Vad menar du med "att bottna liten"?
Nu ska vi se,
Såhär menar ni?
Kvot 50mm innanför vägg, 200mm djup
1 rad med S200 runt om.
4st armeringsjärn i kvoten.
Under Kantelement har vi räknat på 20cm makadam 8-16 & 20cm bärlager.
(har bara sand i marken hemma)
Isolerar endast utanför plattan i hörnen, S80 50mm
Hoppas det inte sätter sig nu
Såhär menar ni?
Kvot 50mm innanför vägg, 200mm djup
1 rad med S200 runt om.
4st armeringsjärn i kvoten.
Under Kantelement har vi räknat på 20cm makadam 8-16 & 20cm bärlager.
(har bara sand i marken hemma)
Isolerar endast utanför plattan i hörnen, S80 50mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas det inte sätter sig nu
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Du måste ha s200 ända upp till VOTEN 
dvs kantelement s200, all frigge s200 som ligger mellan vot och kantelement.
Hur tjock är väggen? borde bli över 360 mm tjock för att klara bbr-kravet på u-värde, då räkcer det med att voten är lika tjock som väggen. glöm det där med 50 mm extra. (väggen så så klen ut men den är troligen inte i skala.
Du kan dela på s200 skivorna till 300 mm breda och lägga ovan kantelementet för att spara in på s200.
dvs kantelement s200, all frigge s200 som ligger mellan vot och kantelement.
Hur tjock är väggen? borde bli över 360 mm tjock för att klara bbr-kravet på u-värde, då räkcer det med att voten är lika tjock som väggen. glöm det där med 50 mm extra. (väggen så så klen ut men den är troligen inte i skala.
Du kan dela på s200 skivorna till 300 mm breda och lägga ovan kantelementet för att spara in på s200.
Nu behöver jag er hjälp igen 
Funderar på badrummet där golvnivå ligger 106cm ifrån grusbädd. (vardgasrummet 60cm ifrån grusbädd)
1. Tänkte lägga 44cm grus + 50cm frigolit + 10cm betong +10 flyt + 10 klinker =106cm
MEN gruset kommer ligga "emot" leca väggen som blir mot vardagsrummet,
Hur ta bort eventuell fuktvandring? Ställa en 10cm cellplast mot lecan innan jag fyller grus?
OK?
2. En pelare för limträ kommer ner på lecan 150mm bred, rent generellt utan att räkna på laster är det en vanlig lösning? Eller måste jag göra en gjutform och gjuta upp ifrån betongklacken jag ställer lecan på en pelare ca 150x150mm hela vägen upp till regeln? Känns överkurs?
Förövrigt blir lecan mot fasad 200mm, sedan lecan för innerväg 150mm bred, står på en ca 25cm hög gjuten sula.
tänkte mig ca 30cm bred med 2st 12mm armering i på distanser.
Ge mig er erfarenhet & tips!
Tack!
Funderar på badrummet där golvnivå ligger 106cm ifrån grusbädd. (vardgasrummet 60cm ifrån grusbädd)
1. Tänkte lägga 44cm grus + 50cm frigolit + 10cm betong +10 flyt + 10 klinker =106cm
MEN gruset kommer ligga "emot" leca väggen som blir mot vardagsrummet,
Hur ta bort eventuell fuktvandring? Ställa en 10cm cellplast mot lecan innan jag fyller grus?
OK?
2. En pelare för limträ kommer ner på lecan 150mm bred, rent generellt utan att räkna på laster är det en vanlig lösning? Eller måste jag göra en gjutform och gjuta upp ifrån betongklacken jag ställer lecan på en pelare ca 150x150mm hela vägen upp till regeln? Känns överkurs?
Förövrigt blir lecan mot fasad 200mm, sedan lecan för innerväg 150mm bred, står på en ca 25cm hög gjuten sula.
tänkte mig ca 30cm bred med 2st 12mm armering i på distanser.
Ge mig er erfarenhet & tips!
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

