1 672 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gjuta ny golvplatta för källartrapp.. Betongare..
Har för ett tag sen drämerat huset och i samband med det bilades källartrappan bort tillsammans med golvplatta och stödmur..
Jag behöver nu gjuta en ny golvplatta för att sedan mura upp stödmur med leca-block.
Plattan kommer vara typ 1,5 x 1,5 meter eller möjligen 1,5 x 2 meter.
Fråga1: Duger tjockleken ca 9-10cm för plattan? (Den kommer givetvis armeras ordentligt)
Fråga2: Kan man använda vanlig "grovbetong" på påse för detta ändamål?
Fråga3: Orkar man blanda denna mängd betong med vanlig betongblandare, alltså en sådan manuell visp eller bör jag hyra tombola? Har en visp men kan inte riktigt räkna ut hur mycket betongpsar som kommer gå åt..
Tack för svar!
Jag behöver nu gjuta en ny golvplatta för att sedan mura upp stödmur med leca-block.
Plattan kommer vara typ 1,5 x 1,5 meter eller möjligen 1,5 x 2 meter.
Fråga1: Duger tjockleken ca 9-10cm för plattan? (Den kommer givetvis armeras ordentligt)
Fråga2: Kan man använda vanlig "grovbetong" på påse för detta ändamål?
Fråga3: Orkar man blanda denna mängd betong med vanlig betongblandare, alltså en sådan manuell visp eller bör jag hyra tombola? Har en visp men kan inte riktigt räkna ut hur mycket betongpsar som kommer gå åt..
Tack för svar!
Tack för svar! Okej, ungefär hur många säck bör det gå åt till min platta om den är 2m x 1,5m x 10 cm? Har svårt att räkna ut detfelixmartensson skrev:
Klicka här för att svara