Hej

Jag har fått tag i ett finfint bågväxthus på 200m2. Jag tänker sätta upp det på tomten i sommar.

Sitter och planerar grunden och funderar på hur jag skall göra. Jag tänker mig att jag anlägger den som en parkeringsplats så håller den bra mot tjäle och om man ska köra in traktorn där nån gång (mf35 ca 2ton).

Platsen den skall ligga på är en ler åker. Blir allmänt lätt djupa hjulspår när jag kör med traktorn om det regnat på våren så inte så bra hållfasthet.

Tänker mig lagren såhär:
1. Markduk
2. 10cm Förstärkningslager 0-90
3. 8cm Bärlager 0-32
4. 4cm Slitlager 0-16
5. 4cm Gårdsingel 8-11

Totalt 26 cm djup.

Alltså borde jag gräva bort åker-svålen och ca 26 cm djupt.
Men jag funderar på om jag kan strunta i grävningen? Bara lägga markduken direkt på svålen och börja där. Eller har det något att göra med hållfastheten?

Om anledningen att man gräver bara är att anläggningen ska bli i nivå med marken så tycker jag att det i mitt fall vore fördelaktigt om växthuset stod 26cm ovanför marken. Snyggt också!

Kan man göra så?

Det är klart att om man vill köra traktor så måste marken stabiliseras. På vilken nivå det sker är egentligen ointressant bortsett från vissa praktiska aspekter. Ett bågväxthus kräver ju ingen grundläggning. Min egen erfarenhet av växthus är dock att man gärna vill uppnå två saker för ett bra odlingsresultat. Dels att marken är isolerad så att kylan inte kryper in den vägen, dels att golvet består av ett tungt material med värmekapacitet som hjälper till att utjämna skillnaderna mellan dag och natt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.