Okej, fullt så illa är det kanske inte. Men nästan.

Tyvärr blev det en miss när vi byggde vår carport för 3 år sedan. Vi har en ganska kraftig sluttning ner från vägen in i carporten (som nu håller på att bli garage för övrigt). Med facit i hand borde vi inte ha ställt carporten så nära vägen förstås men gjort är gjort.

Enklast är att börja med en bild:
Bilens däck nära vattenavrinningskanal vid en sluttande carportingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser är det inte mycket marginal på överhänget på bilen när bakvagnen drar iväg upp för backen. Kör man lite för fort ut så fjädrar bilen när däcken sjunker ner för betonggolvssulan (som är tänkt att hålla ute vatten) och då tar bilen i. Vissa bilar tar i oavsett hur försiktig man är.

Jag har försökt ta reda på om det går att skava ner golvet så att höjdskillnaden från golv till vattenavrinning inte blir så stor men förstått att slipa ner ett betonggolv är inget man gör frivilligt. Nu tänker jag om det kanske går att slå bort avrinningskanalerna, ta bort de fyra eller fem första raderna av stenläggningen, rugga upp betonggolvet längs ut och gjuta igen den försänkningen för att få en planare kant från golv -> avrinning -> stenläggning.

Har folk några kreativa idéer på vårt problem (den om att investera i en SUV har jag redan hört allt för många gånger ;))

Bil som delvis parkerat i en carport med sluttande stenläggning och höjdskillnad vid avrinning.
Skapa konto

Bild på bilens främre del i en lutning ner mot en carport med synlig brant betongkant och vattenavrinningsränna.
Skapa konto

Blir det samma problem om ni backar in ?

Antagligen går det att backa men vad är egentligen problemet med att köra så sakta att det inte blir ett problem?

I övrigt håller jag med dina andra kompisar, låga bilar är bara fjantigt och om man måste ha en låg bil ska den gå att höja med en knapp på instrumentpanelen.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte en sänkt bil vi har direkt :) Det är en vanlig Hyundai i40. Har inte provat backa men det känns lite omständigt att backa in i ett garage.

Anledningen att jag skrev den här tråden var då vi upplevt att det senaste dagarna blivit svårare att köra ut bilen igen. Jag befarar att markstenen, som las i våras, börjar sätta sig lite. Vill helst ha en plan B i bakfickan om det blir ännu värre.

Två dåliga alternativ:

Köp en grov plåt och sätt på gångjärn, så att du fäller ut den som en bro över en vallgrav från garaget. Du slipper då sänkningen.

Byt bil till en med sportfjädring eller ställbar fjädring som du ställer i sportläge när du ska in/ut ur garaget. Alt. undersök om det går att styva till fjädringen på din bil genom att tex byta fjädrar eller så...

• Gilla
Bertilzzon
  • Laddar…
gein skrev:
Har inte provat backa men det känns lite omständigt att backa in i ett garage.
Det är väl bättre att backa in i garaget än att backa ut på gatan när du ska ut från garaget.

• Gilla
Kvackatore och 12 till
  • Laddar…
Gör som alla andra, fyll garaget med kartonger o bröte du inte behöver och parkera på gatan ;)

Skämt åsido, skulle du kunna byta ut ränngallret mot ett något högre? Ett med öppningar även mot port och infart.
Testa lägg en regel eller liknande över gallret och om det hjälper.

Annars är det nog slipning eller omläggning av infart som gäller. Fast jag skulle nog ändå välja en Land Cruiser...

• Gilla
Hubbe2 och 11 till
  • Laddar…
Gatan är en återvändsgränd med tre hus bakom mig. I princip ingen trafik, vare sig bil eller gång. Men visst, jag har inte gett upp tanken att backa in.

gein skrev:
Det är ju inte en sänkt bil vi har direkt :)
Beroende på vad man har för referensramar så är alla icke höga bilar låga. Jag är van vid att inte behöva hissa upp bilen är jag byter olja osv.

Nästa "vanliga bil" ska ha luftfjädring med ställbar höjd.

hsd
Det är bara att höja plattsättningen ochev. gallret

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
gein skrev:
Gatan är en återvändsgränd med tre hus bakom mig. I princip ingen trafik, vare sig bil eller gång. Men visst, jag har inte gett upp tanken att backa in.
Tänk på att Clyde Barrow (Bonnie & Clyde), och alla andra "coola" bad-boys och hemliga agenter alltid parkerar med nosen utåt så att de skall kunna komma iväg snabbt! ;)

Bara för att öka motivationen att backa in i garaget menar jag. Och ifall någon frågar... ;)

Nej, jag hade nog också slipat. Med en diamantskiva på vinkelslipen så behöver det inte ta så fasligt lång tid, och eftersom det är i garage så undviker man ju det värsta problemet, nämligen att det dammar något alldeles in i h-vete förskräckligt och tar sig in överallt! (Mask är ett måste). Så det är mest inomhus jag drar mig för att göra det. Igen... :)

Kör full fart in i garaget, en tre-fyra gånger. Sen ska du se att det inte skrapar i längre...;)

• Gilla
Hubbe2 och 9 till
  • Laddar…
Eller så mäter du ut var du behöver sänka, göra en liten konkav bula i nerfarten precis när framhjulet passerar över gallret, det räcker med en liten bula, men sedan kommer snän, då blir vinkeln sämre för eran bil, den kommer att ta i om det liggar snö i backen och snöfritt i brytningen.
Du bör göra om hela nerfarten som en längre ramp, det är bakhjulen som styr var den skall utgå ifrån..

Tack för alla kreativa idéer!

Pagno skrev:
Eller så mäter du ut var du behöver sänka, göra en liten konkav bula i nerfarten precis när framhjulet passerar över gallret, det räcker med en liten bula, men sedan kommer snän, då blir vinkeln sämre för eran bil, den kommer att ta i om det liggar snö i backen och snöfritt i brytningen.
Du bör göra om hela nerfarten som en längre ramp, det är bakhjulen som styr var den skall utgå ifrån..
Hur skulle man göra om hela nerfarten menar du? Problemet är att garaget står där garaget står. Att flytta det längre in på tomten är ju inte aktuellt förstås. En längre ramp går därmed inte, tyvärr.

För övrigt backade jag in nu ikväll vilket gick bra. Nu stresstestade jag väl inte den lösningen men den verkade ha mindre benägenhet att ta i.

Det som komplicerar det en aning är att garageporten är beställd och höjden är beräknad utefter hur betonggolvet ser ut idag. Vet inte hur mycket spelrum som finns men att slipa ner den en eller ett par centimeter längst ut vid öppningen kan bli ett problem. Någon hade som förslag att lägga en regel i försänkningen för att se hur pass mycket bättre det blir att eventuellt höja upp den. Det ska jag testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.