Hej alla,

Jag skall anlägga en uppställningsplats på en 300m2 på en åkermark. Jag har schaktat bort all matjord och är nere på leran. Tänkte använda en fiberduk klass 3 och 40cm 0-90 och sen 10 cm 0-32.

Blev rekommenderad av en säljare att även använda geonät över geotextilen för att inte fiberduken skall ta skada av 0-90 krosset. Geonätet ligger på 30kr/m2 till skillnad från fiberduken som är betydligt billigare. När jag har tittat runt på byggen har jag aldrig sett att geonät används utan endast geotextil.

Behövs verkligen geonät?

S
skall bara vara 0-90 kross på duken?

Följande är tanken:
Lera -> Fiberduk -> 40cm 0-90 kross -> 10cm 0-32 kross

Men säljaren säger att man alltid bör använda geonät över fiberduken då fiberduken endast är till för att separera material och inte förstärkning mellan två olika lager vilket leder till att fiberduken tar skada av 0-90 krosset när det sjunker ner ojämt vid paddning.

• Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Jag har aldrig hört att man använder geonät till armering av geotextil.
men:
-Ta dubbel geoduk om du ändå är orolig, billigare!
-Om hål skapas av stenen då borde inte upptryckning ske utom möjligtvis lokalt och det torde ej vara problem, kör med endast geoduk!
- Lägg en femma 0 -32:a i botten för att skydda duk, kostnad?
- Jag är ej markkonsult/Geotekniker så ovan är bara vaga rekommendationer

Lycka till :)

• Gilla
Hakansol
  • Laddar…
S
ojdå missa lite i texten.

leran är jävlig när den blir blött.
tror ej det blir bra med bara 50cm på detta. som tur är det ju inte silt.
klass tre duken är förresten inte bra heller.
skulle du gjort en liten stenläggning är den bra

SBH: Vilken klass på duken skulle du rekommendera? Klass 4 eller till och med 5?

mark.png

Marken består av detta från geoundersökningen som gjorts tidigare

S
tyvärr men jag skulle ta geonätet.

Jag gick in och kollade en ritning i ett projekt där det är lera som terrass.
Där var föreskrivet geoduk k 3 280 förstärkningslager 100 obundet bärlaget 40 ABT11 för parkering.

Dock kollade jag TV föreskrifter och de angav klass 4.

Jag har ej sett att TV nån gång föreskriver nät. Jag tror säljaren vill sälja.

• Gilla
Hakansol
  • Laddar…
S
nätet är ett nyare Matrial än geoduk. så nät används inte ofta

Ledsen för sent svar, jag inser att du sannolikt redan är klar:
Möjligtvis svamlar jag lite här pga trötthet men hoppas poängen kommer fram.

Du skriver att du schaktat ner till leran. Jag utgår från att det är i torrskorpeleran du hamnat i. Kanon, stanna där då du får riktigt bra bärande lager gratis.

När geotekniska skruven utfördes ser jag att man sett en vattenyta på ca 1,9 m. Vanligtvis är den uk torrskorpan. Men variationer finns så klart pga nederbörd mm. Men den kommer inte komma över 1,2 m under befintlig markyta speciellt ofta.

Angående geonäten. Syftet med geonät är att öka upp bärigheten genom att fördela lasterna bättre. Detta kan man dra nytta av om man vill just öka bärigheten eller för den delen minska sättningar. Man brukar prata om att lastfördelningen i det bärande lagret är 2:1 oförstärkt. Med ett anpassat geonät kan du komma upp i 1:1. Det kan göra mycket gott om nu behovet finns. Detta skiljer sig alltså väldigt mycket från en duk som i princip enbart har syfte att vara materialskiljande. Den bärande effekt en duk har är mycket liten iaf.

Tycker jag nu att du behöver nät(även om jag nu inte riktigt vet alla förutsättningar)?
Så länge du har kvar torrskorpan så har du ett gott bärande lager(Det är inte helt sällan man kommer ut till byggen där torrskorpan är bortschaktad för att man inte riktigt förstått hur stark en torrskorpa kan vara. Den kan alltså göra att man vid dimensionering av järnväg och vägar kan minska den totala banken. Som exempel: I Göteborg brukar torrskorpa ha en skjuvhållfasthet på ca 50 kPa medan leran nedan kan vara under 10 kPa) Så nej, du behöver inget nät.

Att du skulle behöva bruksklass över N3 är inte rimligt. Det handlar om hur bra du kan lägga ut massorna.

Om du ändå vill vara på säkra sidan så gör du helt enkelt så att du ser till att du fortfarande har en fin botten. Du lägger ut din duk och sedan geonäten(som du anpassat med maskorna efter ditt material). Därefter lägger du ut massorna försiktigt och packar. Det fina för din del är att man brukar räkna på att största lager mellan varje nät för att uppnå maximal effekt skall vara 400 mm, vilket du ville ha. :D

Hoppas som sagt poängen kom fram här. Lite trött. Ha det gott

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
fnyq;
Tack för ditt utförliga svar! Läste det dagen efter att jag hade inhandlat geonät så det fick bli geonät även om det inte är helt nödvändigt. Märkte som du säger att torrskorpan är riktigt hårt, har grävt några djupare hål för ståndarrören till brunnar och så fort man kommer under torrskorpan så är det riktigt vattensjuk mjuk lera.

Under arbetets gång så har jag utökat ytan från 300 till 800m2.

Nu har jag börjat jämna av ytan och padda, men är osäker på om jag skall använda 0-64 eller 0-32 över 0-90 lagret. Jag var bestämt inne på 0-32 men sen var en äldre bekant över som jobbat som anläggare i större delen av sitt liv och han var bestämd på att jag skulle använda 0-64 istället för 0-32, för att sedan ha 0-16 som jag tänkt. Han kunde dock inte ge svar på varför jag bör ha 0-64 istället för 0-32 utan det var bara så det skulle vara :)

Får se vad det blir. Någon som har tips?

Båda fraktionerna funkar då fraktionen är mindre än 2/3 av lagertjockleken men 32:an är mer lättarbetad, få till fall för dagvatten etc 64 bär bättre.

Fnyq verkar ha koll på detta så hen kanske kan komma med kloka råd.

Himla intressant och givande tråd! Nu har jag lärt mig något nytt. :thumbup:

Väcker en gammal tråd! Hur blev resultatet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.