Går det bra att köra grovbetong (färdigblandad) i en tombola och bara tillsätta vatten?
Ska gjuta en platta på cirka 6m2 o tänkte gjort det smidigt för mig.

Går väl bra. Kanske inte billigast men bekvämt.
Se bara till att du har tillräckligt hemma.

Protte

Jag gjorde det i helgen till plintar. Upplever att det blev betydligt bättre blandat och bättre konsistens än när jag blandat med skyffel i balja tidigare. Hur hållfastheten blir vågar jag inte uttala mig om. 2-3 säckar var lagom i min tombola utan att det rann över i början. Fick vara noga så det inte kletade fast i botten i början. En säck var svårare att blanda i den.

Körde 1200 liter i helgen med tombola... Det gick bra, men var riktigt tufft.... Är ni 2 personer kan ni kanske komma upp i 200l /h med bra tombola och rytmen inne...

Det går alltid åt mer än man tror, räkna på kubik istället för kvadrat :)

Jag körde 5 kvm ca. 10 cm tjockt förra helgen med tombola. Jag kan blanda 2 säckar per gång, totalt 44 säckar gick det, och jag höll väl på några timmar.
Tänk på att det börjar brinna direkt så börja plana av och riva innan det stelnar helt.

känns som för liten mängd (ca0,6kubik) att beställa bil för...
Anders07, körde du grovbetong eller blandade du med cement själv??

Redigerat:
jbak skrev:
Jo, känns som för liten mängd (ca0,6kubik) att beställa bil för...
Mellantinget (i pris, inte arbete) är ju att köpa några säckar cement och sand istället, sedan blanda själv i tombola. Det hade jag gjort om jag skulle gjuta 0,6 kbm. Det blir dyr sand med grovbetong...

tgr_se skrev:
Fick vara noga så det inte kletade fast i botten i början. En säck var svårare att blanda i den.
Fastnar? Man hällar ju i vattnet först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.