9 765 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Reparera vittrande betong
Det är riktig gjuten betong. Jag läste om att krigsbetong kunde vara sämre. Kan det påverka eftersom huset är från 1944? På ett ställe är det nära golvet men på det andra nära taket trots att den väggen inte är nedgrävd utan ligger fri.
Kan det räcka att knacka bort allt löst och gjuta ett nytt lager? Jag funderar på hur jag ska hälla ner betongen. Finns det något bra sätt eller måste väggen sticka ut längre vid skadan för att det ska gå att hälla i betong i en gjutform?
Kan det räcka att knacka bort allt löst och gjuta ett nytt lager? Jag funderar på hur jag ska hälla ner betongen. Finns det något bra sätt eller måste väggen sticka ut längre vid skadan för att det ska gå att hälla i betong i en gjutform?
Hej fortsätter på denna tråd. Jag har samma fråga. Men vi hade putsadvägg, betonghålsten och fogarna vittrar sönder och behöver fogas om.
Dränering är igång för att tabort fukten som har orsakat detta. Hur går man till väga på bästa sätt.
Dränering är igång för att tabort fukten som har orsakat detta. Hur går man till väga på bästa sätt.
Nu gör du misstaget att tro att all fukt i en källarvägg kommer utifrån men så behöver det inte alls vara. Det är ofta fukt som kommer inifrån och det beror på att den varma luften inomhus kan bära ganska mycket fukt utan att ens vara i närheten av 100 % RF (kondenspunkten). Men källarväggen, framförallt ovan mark, är ofta kallare och där kondenserar då fukten eftersom luften närmast kyls ner och når kondenspunkten.raindance skrev:
Det här är ett väldigt vanligt fel bland husägare, man tror att fukten enbart kommer utifrån och agerar därefter, ex vis genom att fuktskydda med knoppmatta på utsidan. Den mattan är förvisso tät mot fukt som kommer utifrån men den är tät mot fukt som kommer inifrån också. Den fukten kan då inte komma ut och kondensera i marken och kommer därför att kondensera i väggen.
Svar till Ronald:
Det går inte att svara i detalj hur du ska göra, man måste se kåken, topografin runtom, hur sockeln ser ut etc. Men grovt sett rekommenderar jag följande:
Isodrän, gå in på deras hemsida och läs på ordentligt. Läs arbetsbeskrivningarna. Där finns lösningar för de flesta utföranden av källarväggar.
Att jag rekommenderar just Isodrän är för att det är dom som i sina arbetsbeskrivningar har den i särklass bästa hanteringen av just sockeln och sockeln är den känsligaste delen av en källarvägg. Det är där den fukt hamnar som kondenserar högre upp i eller utanför väggen och det är där den fukten hamnar som kapillärdrar upp i grunden underifrån.
Övriga tillverkare specificerar (såvitt jag vet) behandling av sockel med smet (kallasfalt eller en eller annan form av membran). Detta gör att man stänger inne fukten just i sockeln, dvs där det blir mest fukt. Absolut undermåligt om du frågar mig. Isodrän förespråkar en diffusionsöppen lösning även för sockeln men det är viktigt att man gör det på rätt sätt.
I övrigt skiljer det inte särskilt mycket på materialen, riskaka som riskaka.
Ta bort allt bruk som är löst. Gör rent med dammsugare eller tryckluft.
Foga i med murbruk. Tänk på att bruket ska vara mjukare än stenen. Är det betonghålsten så borde det räcka med B-bruk. Kanske till och med att A-bruk går men på säck finns det nog bara B- och C-bruk tror jag.
Foga i med murbruk. Tänk på att bruket ska vara mjukare än stenen. Är det betonghålsten så borde det räcka med B-bruk. Kanske till och med att A-bruk går men på säck finns det nog bara B- och C-bruk tror jag.
Klicka här för att svara