7 719 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Marksten istället för asfalt på befintlig uppfart
Funderar på att dra igång ett projekt med att riva upp asfalten från uppfarten och lägga marksten där istället. Uppfarten asfalterades 1977 och har en del gropar och hjulspår.
Hur mycket ska man riva upp av det befintliga underlaget?
Funkar det att lägga på något material som bär och sand i hjulspåren, skrapa bort sand så att jag kommer i nivå och sedan lägga ut stenen? Förstör man mer än vad som är nödvändigt om man går på med en padda?
Hur mycket ska man riva upp av det befintliga underlaget?
Funkar det att lägga på något material som bär och sand i hjulspåren, skrapa bort sand så att jag kommer i nivå och sedan lägga ut stenen? Förstör man mer än vad som är nödvändigt om man går på med en padda?
Även jag har asfaltsuppfart från 1977 och även min ser trist ut med gropar och ojämnheter. Orsaket till gropar och ojämnheter är att man slarvat och snålat med underlaget vid asfaltsläggningen. Detsamma gäller vid stensättning, marksten, snåla inte med underarbetet.
Jag har inte lagt om min uppfart än men däremot så har jag breddat ut den med marksten. Åtskilliga fullastade lastbilar har kört över detta då jag dränerade om för några år sedan. Det syns absolut ingenting på min breddning med marksten av denna påfrestning, vilket är ett kvitto på tillräckligt underarbete.
Jag grävde ut ca 30 cm djupt och fyllde med krossat bärlag, överst ca 5 cm stenmjöl för att jämna av med. Allt vattnades och paddades innan stenläggning. Här är mycket hård sandjord i marken och markförhållandet där du bor ska du nog ta hänsyn till.
Jag har inte lagt om min uppfart än men däremot så har jag breddat ut den med marksten. Åtskilliga fullastade lastbilar har kört över detta då jag dränerade om för några år sedan. Det syns absolut ingenting på min breddning med marksten av denna påfrestning, vilket är ett kvitto på tillräckligt underarbete.
Jag grävde ut ca 30 cm djupt och fyllde med krossat bärlag, överst ca 5 cm stenmjöl för att jämna av med. Allt vattnades och paddades innan stenläggning. Här är mycket hård sandjord i marken och markförhållandet där du bor ska du nog ta hänsyn till.
Fast 5cm stenmjöl är på gränsen till för mycket. Det ska vara så mycket 0-32 som möjligt och endast tjockleken av avdragsbanor om 2.-3 cm med stenmjöl eller makadam 4-8.
Har man möjlighet skall man även padda med matta på plattorna efter fogning.
Har man möjlighet skall man även padda med matta på plattorna efter fogning.
Är kanske möjligt. Nu skrev jag ju CA 5 cm men det var väl kanske 3 cm. Brukar använda vinkeljärnsprofiler som avdragsbana och det blir ganska omöjligt att trycka ner dessa i paddat bärlag. Profilerna är 2-3 cm höga och det behövs lite stenmjöl under dessa för att kunna justera, så bädden blir uppskattningsvis 3-5 cm med stenmjöl vilket aldrig varit något problem.mexitegel skrev:
Poängen är att ju noggrannare man är med höjderna i bärlagret, ju enklare går det att lägga plattorna, dvs man ska inte sikta på 5 cm sättlager vilket jag uppfattade ditt inlägg som.
Nej, det finns ett bärlager a la 1977. Vet inte hur tjockt det är, men jag plockade bort lite asfalt för något år sedan när jag lade två rader marksten runt hela huset. Under bärlagret är det åtminstone 2m sand. Har grävt två stenkistor på tomten och konstaterat att hela kåken står på en väl stampad sandhög.mexitegel skrev:
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ta reda på ungefär hur marken svarar. Har du ett ställe utan asfalt som är representativt så slå med nåt tungt med en skamlig bottenyta typ en jungfru eller en ordentlig betongplint eller nåt sånt.
Men är den totala höjningen på ca 10cm eller nåt sånt som det kommer att bli med sättlager och platta lämplig och fungerar så hade jag absolut låtit asfalten ligga. Är det stora hål som skall fyllas ut så använd så grovt bärlager som möjligt.
Men är den totala höjningen på ca 10cm eller nåt sånt som det kommer att bli med sättlager och platta lämplig och fungerar så hade jag absolut låtit asfalten ligga. Är det stora hål som skall fyllas ut så använd så grovt bärlager som möjligt.
Asfalten måste bort, så även en del av sanden för att jag ska komma in nivå med asfalten på gatan utanför. Frågan är då om jag behöver padda om bärlagret. Det ligger alltså lite sand under asfalten.fsn skrev:Ta reda på ungefär hur marken svarar. Har du ett ställe utan asfalt som är representativt så slå med nåt tungt med en skamlig bottenyta typ en jungfru eller en ordentlig betongplint eller nåt sånt.
nauleem skrev:
Troligtvis inte men har du ändå borta asfalten så vad fan, padda över skiten. Men bryt bort lite asfalt och provslå med nåt tungt som jag sa så märker du hur det svarar.
Snor du dig på så kan du låna min padda...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden