Hej!

Har sågat upp 1x1m i betonggolvet i garaget och skall gjuta två nya fundament till en 2-pelarlyft. Djupet är nu 30 cm. Någon som har tips på hur armeringen skall se ut, vilken dimension på armering mm? Kanske någon som gjort något liknande här? Tänkte använda grovbetong C32/40 sand 0-8. Räcker djupet eller det behövs grävas ur mer?
Mvh Kenny

Vad är maxlasten på lyften, dvs hur mycket får man belasta varje "pelare"? Hur är markförhållandena under garaget?

Ligger 200mm cellplast under och mackadam under det. Lyften har maxkapacitet på 4ton men rekommenderad last är 3,5ton, sammanlagt.

Bra länk ovan, finns det något produktblad för just din tänkta lyft. Den tänkta geometrin på fundamenten bör kanske justeras för att bättre kunna ta hand om snedbelastningar. Cellplasten får du troligtvis byta ut eller ta bort.

Finns en manual där det framgår att betongen skall vara >250mm. Nu finns det ingen cellplast i "hålet" utan det är mackadam i botten. Tänkte köra in 10-12mm armeringsjärn in i befintlig betongplatta på ca 100-150mm avstånd och som ett rutnät över hålet så att befintlig platta gjuts ihop med fundamentet.

Maxbelastningen på lyften kommer att vara ca 2ton, Volvo V70.

Har du någon länk till manualen?

Det räcker med 10mm s150. Jag skulle nog lagt det både i överkant och underkant i nya plinten och dubbat med några grövre järn centriskt in i befintlig befintlig, kanske 4x16mm per sida.

Skulle rekomendera dig att borra in armeringen i befintlig platta så de inte blir en lös del på 1*1m. Jag gjöt min platta för lyft, 200mm betong med dubbelarmering just där.

Hur tjock är befintlig platta förresten? Att borra in järnen för nära ytan ger inget större verkan, därav centriskt placerade dubb..

Har bara manualen i pappersform. Ja tanken är att borra in armeringsjärnen i befintlig platta, centreriskt och att de då går över på motsatt sida. Blir då två armeringsjärn som får ligga omlott då det blir lite svårt att få in dom på varje sida annars. Tänkte borra upp för att sedan fylla hålet med kemankare för att fylla upp hålet intill armeringsjärnen. Plattan är 120mm.

• Gilla
Mr:Berg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.