Hallå hallå har börjar funderar på hur bjälklaget ser ut i "utbyggnaden" har rätt stora sättningar i hallen där de ligger klinker golv med elvärme slingor .plattor har lossnat och vissa har gått sönder..så min tanke är att stadga upp detta för att lägga tex trägolv istället .har varit i krypgrunden och kikat men vet inte om ja vart så mycket klokare av det
hur kan man kolla vad man har för cc mått på bjälklaget utan att riva allt ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser onekligen lite svajigt ut. Bärlinan till vänster i bilden verkar vara för klen i mitt tycke.För att kunna tycka något bestämt behöver du ta fram måtten på bjälkarna (även bärlinan) och spännvidden (avståndet från yttermuren till bärlinan).
Brädorna som syns på bjälklagets undersida är antagligen spikade underifrån på bjälkarna. Om du sågar av en sådan på två ställen så att du kan frigöra ett blindbottenstycke (verkar vara frigolit) borde du kunna komma åt att mäta.
Brädorna som syns på bjälklagets undersida är antagligen spikade underifrån på bjälkarna. Om du sågar av en sådan på två ställen så att du kan frigöra ett blindbottenstycke (verkar vara frigolit) borde du kunna komma åt att mäta.
Då har man varit under igen .har försökt skriva ner de ja kommer på .
Ca 1700mm mellan stöttorna ner mot mark .är enbart den vänstra i bild som har kontakt med mark
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 1700mm mellan stöttorna ner mot mark .är enbart den vänstra i bild som har kontakt med mark
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bärlinan är ju ordentligt underdimensionerad. Är 7500 mm dess totallängd? Vad är i så fall avstånden mellandess stöd? Är de tvärgående golvbjälkarna 45x200?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bärlinan är feldimensionerad. För att kompensera för det behöver du sätta in extra stöd under den så att dessas inbördes avstånd blir högst 1 meter. Om avståndet idag är 1,7 är det nog enklast att sätta in ett stöd mellan varje befintligt. Under delen som är skarvad behövs också ett stöd.
När det gäller de tvärgående bjälkarna undrar jag om de verkligen är 45x200 mm? I så fall borde de vara tillräckliga. Jag tycker heller inte att hela nedböjningen kan förklaras med bärlinan. Det är möjligt att fotot lurar ögat.
När det gäller de tvärgående bjälkarna undrar jag om de verkligen är 45x200 mm? I så fall borde de vara tillräckliga. Jag tycker heller inte att hela nedböjningen kan förklaras med bärlinan. Det är möjligt att fotot lurar ögat.
Jo bättre stöd ska göras .men ska man sätta upp en grövre bärlina? Vad ska man ha för dimension påJ justusandersson skrev:Bärlinan är feldimensionerad. För att kompensera för det behöver du sätta in extra stöd under den så att dessas inbördes avstånd blir högst 1 meter. Om avståndet idag är 1,7 är det nog enklast att sätta in ett stöd mellan varje befintligt. Under delen som är skarvad behövs också ett stöd.
När det gäller de tvärgående bjälkarna undrar jag om de verkligen är 45x200 mm? I så fall borde de vara tillräckliga. Jag tycker heller inte att hela nedböjningen kan förklaras med bärlinan. Det är möjligt att fotot lurar ögat.
bärlina?
Får nog ta bort isoleringen på en bit och kolla tvärgåendes exakta mått.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det ser ut som om bärlinan är ditsatt i efterhand, kanske ett tidigare försök till någon form av åtgärd?
Stöden till bärlina vad står dom på ?B bossespecial skrev:
Direkt i grus?
Stöden måste ha en stabilt underlag t.ex. betong fundament eller minst ett rejält cement eller ett leca block med tjärpapp under stödet.
Om stödet står direkt i grus så äter rötsvamp upp ändan med någon mm/år så det är inte konstigt att det sjunker.
