Kärt barn har många trådar: vatten i krypgrund. Jag har pratat med tre olika entreprenörer och fått helt olika förslag på åtgärder och testar därför frågan här för att få mer input (tillsammans med vad som skrivits om ämnet i andra trådar).

Bakgrund: Fritidshuset står på en krypgrund, allt uppfört 2004. Grunden vilar delvis på berg, delvis på en rejäl grusbädd. Dagvatten kommer framför allt från framsidan med allmän väg och berg som "inlopp". Baksidan sluttar mot en yta med högt grundvatten och tung lervälling (en lågpunkt i området som gäller flera tomter). I grunden har vi en rejäl svacka som ligger avsevärt lägre än (utvändig) marknivå. Det gör att dräneringen inte fungerar klockrent. Materialet som använts är f.ö. en blandning av olika krossprodukter (vilket gör att det är ganska grisigt vatten om man tänker pump). I perioder har vi en mindre sjö därunder och i torra perioder finner man lik förbannat vatten om man skrapar lite på ytan. Än så länge har fukten inte fått något fäste i träbjälklaget, däremot kan man se att grundmuren är mörkare i nederkant.

Osorterat följer förslag jag fått under resans gång:
- Försöka stoppa upp vattnet innan det når krypgrunden från den sidan där det är som hårdast ansatt, och dränera bort det från huset.
- Installera dräneringspump som får gå vid valda tillfällen. (smutsigt vatten ett problem?)
- Öka på antalet ventilationshål (nu hål 250x65 var 5:e meter ca)
- Installera avfuktare
- Fylla på med makadam (16-32 mm) för att jämna av och få bort fritt stående vatten
- Som ovan plus lägga plast ovanpå.
- Acceptera vattnet, inga omedelbara åtgärder men ha koll

Så, vad säger expertpanelen här på forumet? Jag är ytterst tacksam för hjälp att sortera ut relevanta åtgärder, en eller flera i kombination.

Bilden försöker visa den skiftande nivån i krypgrunden och de mörkare fläckarna är vatten (som förstås breder ut sig under gruset utan att synas på ytan). Detta kort taget under en relativt torr period. Krypgrund med grus, vattenfläckar, stödpelare och isolering synliga under fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rent teoretiskt är det inget problem. Vatten (dvs fukt i flytande form) kan inte övergå till vattenånga (fukt i gasform) utan värmetillskott. Det är bara vattenånga som kan nå det organiska materialet som finns i bjälklaget ovanför. Sedan är det ju inte så kul med vattenpölar i krypgrunden.
Jag skulle vilja kommentera dina olika förslag så här:
- Försöka stoppa upp vattnet innan det når krypgrunden från den sidan där det är som hårdast ansatt, och dränera bort det från huset. Bra idé
- Installera dräneringspump som får gå vid valda tillfällen. (smutsigt vatten ett problem?) Kan fungera om du gör en pumpgrop
- Öka på antalet ventilationshål (nu hål 250x65 var 5:e meter ca) Nej, kan dra in för mycket varm luft
- Installera avfuktare Nej, den fungerar bara mot vattenånga
- Fylla på med makadam (16-32 mm) för att jämna av och få bort fritt stående vatten Det tror inte jag fungerar
- Som ovan plus lägga plast ovanpå. Nej, se min inledande kommentar
- Acceptera vattnet, inga omedelbara åtgärder men ha koll OK

• Gilla
froggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.