Jag har än en gång snubblat över ett hus som kan varaintressant, eller kanske inte huset utan läget.

Huset är i ett mycket dåligt skick värst är väll "Grundläggning/ Krypgrund" där följande går att läsa i besiktningsprotokollet:

" Kraftiga rötskador noterades i bjälklag, syllar ochblindbotten, se bilder. Fuktkvoter uppmättes över fibermättnad det vill sägamer än 28 vikts-% (kritiskt värde är 17 vikts -%). Plastfolie finns ej påmarkytan. Markytan är fuktig. Lukt av "geosmin" (jordlukt) känns igrunden.

För att utreda orsaken till omafttningen av de skador somobserverats i krypgrunden rekommenderas att en fördjupad undersökningutförs."

Jag har själv krupit runt i krypgrunden och kan bara sägaatt det besiktningsprotokollet framför mest kan ses som en underdrift.

Förhållanden enligt min egen utsago är:

Jag kryper ner i grunden och det är ca 50 cm mellan denblöta, lerig sandjorden och blindbotten. Jag ser en bärlina per huskropp, (det är ettsmalt vinkelhus), och båda dessa har ruttnat till 2/3 del, framförallt där bärlinornastöttas upp av uppgjutna betongfundament. Här antar jag att kapillärkraftenhelt enkelt medfört att markfukten vandrat genom fundamentet till bärlinornaoch samma sak tyck ha hänt runt huset där mer eller mindre samtliga syllarrötskadats. Då bärlinornas bärkraft minskat markant har även golvbjälklagetbörjat svikta.

Som ni hör så är huset illa medtaget. Men detta till trotsså är jag ändå lite reserverat intresserad. Min tanke är att försöka få husetför 800.000 kronor. Hus i området går vanligt vis för mellan 2 - 2,8 miljoner ochdå är dessa hus i regel 70-80 tals husmed ett visst underhåls/renoveringsbehov... takpannor, dränerings arbeten, osv.

Min förhoppning är att kunna köpa huset för nämnda 800.000,renovera upp de mest akuta, se ovan. för att därefter få det någorlundabeboligt. Därefter vill, efter något år byggaut huset med en helt ny huskropp. (dubblar jag boytan så är huset byggyta ca 160kvm och närmar sig de andra husens storlek. och kan därefter totalrenovera denabsolut äldsta delen av huset.

Nu till min fråga. Hur stort arbete får jag i tid om jagköper huset. Som jag ser det så måste jag antagligen bryta upp samtliga golv...gräva ur ca. 15 cm sandjord, fylla på med motsvarande av makadam , bytabärlinor, viss del av syllen reglar, blindbotten och ja... ni förstå, allt.

Hur många arbetstimmar behöver jag räkna med, kostnader? börjag ta in arbetskraft? för nog kommer det bli ett jävla slit!

Jag vill höra alla era spontana kommentarer, allt är avintresse skulle du själv gett dig in i ett projekt som detta eller har du rentav redan gjort det? Dela med er av eraerfarenheter.

Är det värt eller ska jag vänta några år och köpa mig etthus för nämnda 2-2,8 miljoner :-(

Tacksam för all hjälp!

Ps.Jag länkar till objektet: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5170_853481322

Om du vet att du är personen som har tid och tålamod med ett så omfattande projekt kan du ju få ett relativt billigt boende.
Skulle tro att det är runt 500 arbetstimmar.
Och 50000:- i material + el vvs våtrum och kök

Vad kan du göra själv?

Sågar du upp golven och kan göra allt stående i grunden så blir allt lättare, samtidigt isolera bättre och kunna dra el och vatten/avlopp på bättre sätt (om det behövs)

Du har bara nämnt grunden/golvet. Hur är resten av huset? Är det inflyttningsklart och helt ok beboeligt om bara golven/grunden fixas, el behöver det renoveras mer innan du överhuvudtaget kan flytta in och bo där?

Jag har absolut inte tummen mitt i handen och kan nog göradet mesta själv, problemet är nog mer tiden... Det jag skulle göra själv i dethär läget är att bryta upp golvet. Därefter skulle jag nog behöva hyra in någrasom tillsammans med mig lyfta ut 25 kbm jord och tillföra 20 ton makadam... Inget man vill göra själv. Jag skulle nog även ha ett par extra händer när det är dagsför byte av bärlinor och bjälklag Som jag ser nu eftermin första ingående men främst okulära översyn så är huset beboligt så fortgrunden är ordnad... Jag kanske måste upp och göra några lappningar av taket...för att sedan år två byta ut takpapp samt se över lerteglet. Som jag ser det så byter jag all fasad vid utbyggnadstillfälletoch kanske då även takstolar för att på så sätt lägga huset i nocknivå medgrannhusen. Det jag är mest rädd för är just tiden... Två barn,heltidsarbete... men säg två, tre månaders heltidsarbete sen har vi ett billigtboende som med all säkerhet är värt mer än vad vi lagt ut på huset.

Redigerat:
Hur många effektiva timmar i veckan kan du göra?
Kan du vara ledig och jobba heltid med detta är det kanske lättare att klara av det....
Vad tycker resten av familjen?

• Gilla
Acetonitrile
  • Laddar…
Riv ut bjälklaget och kör in en minigrävare eller använd ett transportband. Markisolera ordentligt så får du lägre uppvärmingskostnader/varmare golv och lägre relativ fuktighet i krypgrunden.
Fundera på om du inte ska lägga golvvärme samtidigt för det är kanske inte är så kul med direktverkande el i längden.

Fast det låter lite som att du lika gärna kunde byggt ett nytt hus istället :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja att ringa brandkåren och bjuda in dem till en brandövning kanske inte vore en så dum idé :) ... Men det blir en lite väl dyr tomt... Jag kan få en kommunal tomt för 500.000 inkl. allt, dvs bygglov, vatten, el, fjärrvärme etc... Jag vet inte heller hur bra man kan få ett så här gammalt hus. Men tanken var att man skulle köpa huset för 800, lägga ner eget arbete samman med inhyrt arbete, säg 400.000 och därefter bo billigt ett tag i väntan på en större utbyggnad. Antal timmar som jag anser mig kunna lägga ner är under och juni juli månad 61 dagar á 10 timmar, låt säga 600 timmar. När vardagen kommer ikapp kan jag som mest lägga 20 timmar helg och direkt noll under veckorna. Men säg att man under juni juli lägger dessa timmar + hyr in arbetskraft, ja då kommer man lätt upp i 1000 timmar.

Redigerat:
Hmm.....10 timmar om dagen i 2 sommarmånader.....ingen i familjen som tycker något annat?
Annars är det nog bara att köra....:)

Med tanke på en annan tråd som är aktuell här på forumet så vad säger resten av familjen? Att jobba 20 timmar varje helg låter rätt ansträngande. Och detta förutsätter väl att din partner är hemma med barnen? Det låter som en trist upplägg för den personen, jag skulle nog ogillat situationen och vägrat trots den eventuella vinsten.

En ny fundering! Jag kommer rita ut en ny huskropp vid sidan om den befintliga och springa upp med denna skiss till stadsarkitekten, (eller vem det nu är som bestämmer om ev. preliminära byggnadslov). I denna nybyggnadskarta kommer jag att ta i, dvs. att huskroppen läggs ut till att vara 17*10 kvm. Som jag ser det så skulle jag och min familj då kunna bo i det undermåliga huset i ett till två år under tiden som jag bygger ett nytt lösvirkeshus vid sidan om det befintliga.

Kanske skulle man på något sätt kunna få denna nybyggnation att klassificeras som en utbyggnad vilket skulle kunna vara bra rent ekonomiskt:)

Vad tror ni... skulle ni själva kunna tänka er att bo ett relativt ”sunkigt” hus samtidigt som ett nytt fräscht restes precis utanför knuten?

Och vad tror ni om chanserna att få den nya huskroppen till att klassificeras som en utbyggnad?

Vad familjen tycker.... Ja både jag och min fru har insett att oavsett planer så måste vi offra lite av familjens kvalitetstid. Vi får ändå, mitt i allt, försöka skapa förutsättningar så att familjen kommer först samtidigt som vi båda ser eventuella svårigheter så är vi teoretiskt förberedda. Som vi tänkt så skulle min fru, till stor del, kunna vara med och jobba och på så sätt skapar vi vårat projekt och inte mitt projekt. Vi får försöka ordna med barnvakt samtidigt som jag tror att barnen skulle tycka det var rätt okej att leva i bygget och vara delaktiga utifrån sin nivå. Själv är jag uppvuxen i byggdammet då min far ständigt tog sig ann nya byggprojekt... Jag kanske inte kan räkna med farsgubbens fysiska hjälp men däremot hans byggnadstekniska expertis.

Ett tips vad gäller grunden, en kompis hyrde in en sugbil, tror det var från slamsugningsfirma och dom sög ut all skit i grunden på några timmar, som det skulle tagit honom halva sommaren att gräva ut...
Sedan får du ställa in en ultrafet avfuktare så du får det snustorrt sedan har du stannat förfallet och kan sätta dig ner och fundera något år. (hoppa över singel och plast så länge) Kanske är lämpligt att göra en dränering på utsidan samtidigt som du rensar grunden.
Man kanske kan lyfta huset med domkrafter bit för bit och ersätta syllen och lägga in tjärpapp.

Hobbymekk skrev:
Ett tips vad gäller grunden, en kompis hyrde in en sugbil, tror det var från slamsugningsfirma och dom sög ut all skit i grunden på några timmar, som det skulle tagit honom halva sommaren att gräva ut...
Sedan får du ställa in en ultrafet avfuktare så du får det snustorrt sedan har du stannat förfallet och kan sätta dig ner och fundera något år. (hoppa över singel och plast så länge) Kanske är lämpligt att göra en dränering på utsidan samtidigt som du rensar grunden.
Man kanske kan lyfta huset med domkrafter bit för bit och ersätta syllen och lägga in tjärpapp.
Tack för tipset! För om vi köper huset/tomten så kommer vi bli tvungna att bo där i ett till två år... Jag hade själv funderat i banorna att hitta en enorm "dammsugare", luckra upp jorden och suga ut skiten kubik för kubik... Ska kolla upp detta!

Förresten ä-r det någon som har erfarenhet av att byta ut/ såga ut gammalt trä och byta ut mot nytt? Jag tänker då främst på bärlinorna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.