S
Jag har läst att betong uppnår cirka 50% hållfasthet efter tre dygn, cirka 75-80% härdad efter 7 dygn, nästan 100% härdad efter 28 dygn.

Jag vattnade hela min platta i 3 dygn och sedan lade jag ut en presenning över 2/3 av plattan och vattnade den sista tredjedelen i ytterligare 13 dagar. Jag spolade vatten under presenningen lite då och då. Med andra ord har plattan varit blöt i 16 dagar nu.

Problemet är att även om vi bor i Skåne så kom första nattfrosten på bilrutan i natt och det lär ju inte gå mot varmare tider precis. Jag funderar på att sluta vattna plattan och ta bort presenningen så att plattan kan börja torka i sin egen takt.

Frågor:
1. Kan plattan ta skada av att vara konstant blöt och inte torkat ut om det fryser på ordentligt?
2. Är det lämpligt att låta den torka upp nu efter 16 dygn?
3. Hur ska jag göra över vintern? Låta plattan ligga naken utan presenning eller täcka den? Jag är lite orolig att täckning kan skapa biologisk tillväxt under presenningen.

Fakta:
Plattan är 10cm tjock och gjuten med C 28/35 16 S4 Luft Vct: 0,55
Plattan är 18x6m
Plattan befinner sig i Skåne på ett ganska öppet fält där det blåser mycket.
Plattan ska bebyggas till våren.
Jag kommer plasta in golvvärmefördelaren, provtryckt med luft.

R
Öppna upp plattan den klarar sig , det är bara under tiden som betongen ska brinna som det är viktigt med att det inte fryser ,
( fryser det på ytan under tiden det brinner så blir det som grus där ) , Nu är det inga problem när den brunnit färdigt . Se till att det inte finns något vatten i slangarna , dom spricker direkt om dom fryser .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.