För ett år sedan så anlade jag en båtramp på tomten för att kunna sjösätta mina båtar. Den har fungerat bra tills dess att jag försökte dra upp en lite för tung båt. Hela rampen kavade ut åt sidan och bilen grävde ner sig med alla fyra hjulen. Det var ett helsike att få bilen därifrån även när jag kopplade loss trailern ute i sjön. De fyra groparna ni ser på bilden är efter hjulen på min bil när den tappade fästet.

Rampen har aldrig paddats men han som körde ut gruset packade den så gott det gick med skopan på frontlastaren.

Nu är ju planen att fylla på med mer material, men vad ska jag köra på för material? Det som ligger nu är typ kross (40-70mm), finns det något material som binder ihop bättre? Man vill ju ha en ramp som sitter ihop och nackdelen med de stora fraktionerna är ju att det blir väldigt snabbt väldigt stora gropar när det släpper. Båtramp av krossmaterial med synliga hjulspår i framkant, omgiven av natur vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kvittar lite vad du lägger om det är bärlager eller makadam. Makadamen binder inget och grusen i bärlagret kommer sköljas bort. Betong är det enda hållbara i längden.

Eller lägg ut några gamla skotermattor att köra på, ger både bärighet och fäste.

• Gilla
diy1 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det kvittar lite vad du lägger om det är bärlager eller makadam. Makadamen binder inget och grusen i bärlagret kommer sköljas bort. Betong är det enda hållbara i längden.
Intressant ide faktiskt.. Tror du att man kan frigjuta typ bara hälla på 20-30 säckar? Jordfuktat?

D diy1 skrev:
Intressant ide faktiskt.. Tror du att man kan frigjuta typ bara hälla på 20-30 säckar? Jordfuktat?
Bäst är nog att blanda i brocka.
Beroende på hur välpackat materialet som ligger där är så kan du jämna av hjulspåren och slå på första omgången med lite sluring för att binda det så blir bärigheten än bättre

S
En tanke, kolla så du inte åker dit för miljöbrott om du gjuter i sjön.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.