pelen skrev:
Hej Öland. Som byggare/entreprenör och dagligen har att göra med dessa olika skivor/material så är det ingen tvekan att Pordrän är den bästa av dom tre alternativen (Pordrän/isodrän/jackodrän. Pordrän/isodrän är i prinsip samma sak, men med skillnad tvärsemot Isodräns löjliga försök att smutskasta Pordrän så håller pordrän mycket högre kvalitet, bättre hållfasthet,stabilare. Isodrän måste nan behandla väldigt varsamt för att dom inte skall ramla sönder till bara kulor. Jackopor innehåller inget kapillärbrytande medel utan dom innehåller kanaler som kan styra vatten mot grunden. Använd Isodräns information men Pordräns skivor, och lyssna inte på fabrikanternas/Isodräns skitsnack.

Tjänare Pelen, om du fortfarande finns därute...
Ett enda inlägg, gjort tolfte maj i år – kraftigt vinklat minst sagt. Det luktar ÅF om dig tycker jag och inte byggare/entreprenör såvida du inte har m y c k e t kraftiga inköpsrabatter på Pordrän och därför har något att vinna på att smutskasta Isodrän.

Har själv efter moget övervägande dränerat/isolerat med Isodrän och håller definitivt inte med om att skivorna måste hanteras varsamt för att inte falla sönder. Mina erfarenheter säger mig att det är SKITSNACK du kommer med.
Troligtvis är skillnaderna mellan Pordrän och Isodrän marginella och då finns risken att marknadsföringen blir av sandlåde-karaktär – vilket du bevisat.

/Ronnie

MathiasS skrev:
Jag tittade just på några isodränskivor jag har kvar sedan dräneringen förra året och dom är inte kapade med kluvna kulor på någon sida. Jag kan heller inte minnas att jag sett någon sådan skiva från Isodrän. Hur det ser ut på pordrän vet jag inte.

Jag tror att det är skitsamma hur det ser ut men det är ju synd att ni uttrycker er så bestämt när det uppenbarligen inte riktigt stämmer.
Kan bara hålla med!

MVH
Ronnie

Hej Pysslarn och ni andra som undrar!!

Jag Är byggare/entreprenör och har inget med ÅF eller några andra att göra, och jag smutskastar inte isodrän utan försvarar Pordrän mot Isodräns skitsnack om Pordrän.
Vi använder oss av bägge leverantörerna eftersom vi har lika nära till dom bägge. (ca 1 mil) så Pysslarn skippa tugget!!!
Båda skivorna tillverkas på samma sätt alltså skiva för skiva!!! Ingen har delade/sågade kulor.
Vi tillhör dom första entreprenörerna som använde denna typ av isolerings/dränerings metod, innan var det platon-metoden som gällde. Till skillnad från dig pysslarn har jag följt dessa tillverkare från begynnelsen och kan varenda detalj om deras produkter. Jag kan berätta för dig att på den tiden Pordrän gjöts i stora block och sedan skars med glödtråd till skivor 60 mm var det isodrän (MDT) som marknadsförde dom. Sen bggde MDT med hjälp av en finne en maskin (prototyp) som tillverkade skiva för skiva och den skivan döptes till Isodrän. På grund av mycket strul med Isodrän/MDT bestämde sig finnen och en kille vid namn Crister att starta en egen fabrik som då tillverkade skivan FUKTISOL. Nu byggde finnen en mycket bättre maskin än den han byggde åt MDT. Efter ett antal år som ägare av Fuktisol förvärvade Crister namnet PORDRÄN, (vars fabrik brunnit ner) och byggde egen modern fabrik/maskiner i Tullinge. Jag kan lova dig Pysslarn att kvaliteten var enorm ett antal år, till skillnad mot MDTs påstående att deras var bättre var Pordrän skivan underbar att jobba med. Det stora problemet för båda tillverkarna har varit limmet, som PORDRÄN idag har löst men som Isodrän inte lyckats få ordning på ännu, men så småningom kommer dom också att lösa limproblemet. Vad anbelangar hållfastheten har jag sett hållfasthetstestet med egna ögon, det är inget skitsnack!!! PORDRÄN ÄR hållfastare, mindre kletig, lättare att såga i . Vi har isolerat några hundra villor/hus i Stockholm med omnejd med alla olika fabrikaten så jag tror vi har ganska torrt på fötterna. Är det nåt mer du vill veta om dessa fabrikanter/skivor så skriv och fråga i detta forum.

Jag använde Optidrain och på paketen så stod det att det var Pordän som tillverkade dessa skivor. Jag har inget att klaga på, kvaliteten var mycket bra.

// Per

pelen skrev:
PORDRÄN ÄR hållfastare, mindre kletig, lättare att såga i .
OK, min upplevelse av Isodrän ÄR att den var tillfredställande hållfast; kletig är inte ett ord jag skulle använda för att beskriva skivorna och för att tycka att den är svår att såga får man nog vara en mycket liten flicka med en alldeles för stor såg. Alternativt en mycket liten pojke med en alldeles – ja, du fattar nog...

pelen skrev:
Vi har isolerat några hundra villor/hus i Stockholm med omnejd med alla olika fabrikaten så jag tror vi har ganska torrt på fötterna.
Tja, jag har bara dränerat och isolerat ett hus men det är å andra sidan mitt eget och jag kan lova att mina fötter är helt torra!

pelen skrev:
Är det nåt mer du vill veta om dessa fabrikanter/skivor så skriv och fråga i detta forum.
Jag tackar för din ingående historiebeskrivning om hur Por- respektive Isodränskivan kom till och vem som gjorde vad. Inte för att jag är särskilt intresserad men det är alltid roligt med passionerade människor och deras särintressen.
Givetvis kommer jag även att fortsättningsvis tillskriva och ställa mina eventuella frågor i detta och andra fora som samlas under Byggahus.se, många gånger får man ju förhållandevis objektiv och användbar information.
I övrigt gläds jag för din skull att du har hittat en produkt som tillfredställer dina krav och behov – precis som jag mina.

MVH
Ronnie

Redigerat:
  • Wow
Fadai
  • Laddar…
Här verkar det ju finnas erfarenheter av såväl Pordrän som Isodrän, även om åsikterna om vad som är bäst går isär.
När det gäller Pordrän ser jag att de rekommenderar 2 lager *100mm då vi har boyta i källarplanet.
Är det samma sak med Isodrän?

Vad ligger de olika sorterna på i pris per kvm?

Har hittat Isodrän för 239:-/kvm
3,75m2 (5ski/pkt) Förpackningspris: 896 kr/pkt

Har inte hittat pris på Pordrän.

Såg att priset jag hittade var för 60-skiva, men misstänker att jag behöver en skiva som tål högre tryck från jorden då jag har moränlera runt huset - ett sutteränghus. Är inte säker på att det räcker med 2 meter djup på baksidan. Hittar inte priser på Isodränskivor som klarar 70 eller 95 kPa.

ignucell ska det vara, köp dom på alltimark

• Gilla
Calose
  • Laddar…
P
Har använt både Isodrän och Pordrän och kan inte påstå att den ena var bättre än den andra. Använde en del överblivna Pordrän skivor som hade legat ute under en press i ett år och de var ganska så porösa och föll gärna sönder men det var säker p.g.a av UV strålning osv.

VM i trådlyft :)

Jag har jobbat med försäljning av bägge dessa märken och kan ge lite feedback från mitt perspektiv..

Pordrän och Isodrän är samma sak, bara olika namn. Båda tillverkas i södra Stockholm (pordrän i Tullinge och Isodrän i Jordbro). Mig veterligen har inga oberoende test gjorts om vilket fabrikat som är "bäst", jag kunde iaf inte se någon skillnad. Viktigaste är som alltid att utförandet är rätt gjort.

Att skivorna är spröda var något som drabbade bägge fabrikaten, ibland var den ena bättre än det andra etc. De senaste åren upplever jag att bägge fabrikaten håller jämn kvalité, men självklart händer det att det kan vara en dålig "batch".

Pordrän har sin dränkloss som Isodrän saknar. Det är en smart lösning men det var ingen storsäljare hos oss.
Isodrän kör hårt på att man enbart ska använda deras tillbehör (de har t ex en egen tätmassa) medan Pordrän hänvisar till vanlig byggsilikon. Tvivlar på att det är nån direkt skillnad på prylarna, priset var ganska likvärdiga.

Stor fördel hos Isodrän är supporten, både på telefon och via deras hemsida. Pordrän ligger långt efter (kolla hemsidan) vilket ställde till det ibland när man skulle visa kunder bilder och liknande. Överhuvudtaget så verkar Isodrän satsa betydligt mer på marknadsföring, certifiering och liknande. Till Pordräns försvar så ska det sägas att deras telefonsupport är bra, minst lika bra som Isodräns.

Mitt tips till den som ska dränera/isolera? Kör det som finns i närheten. Finns båda, ta det billigare alternativet. Ska ni köpa mkt ska ni pruta :)

• Gilla
Miterfighter och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.