P
Hej!
Har anlagt avlopp till mitt hus. 3 kammarbrunn, pumpbrunn och fördelningsbrunn.
Tänkte kolla om jag tänker rätt då jag börjat första att om avloppet fryser blir det en massa problem.

Jag har lagt 35 cm sand, och 35 cm makadam. Detta är enligt kommunens önskmål.
Men när det gäller isolering och jord som täcker bädden får jag olika bud.
Jag tänkte att jag lägger 70-100 mm markisolering ovanpå bädden. inte på sidorna. Och täcker detta med
35-40 cm jord.
Någon sa att det räcker med 40 cm jord. en annan sa 70 mm isol och 40 cm jord. och en tredje sa
100 mm isolering och 80 cm jord.
Stugan ligger vid havet i Umeå. Alltså norrland men det blir inte så kallt.

Och jag har en vanlig pump från biltema som pumpar från pumpbrunnen, borde det ha varit ngn speciell modell eller kommer den att fungera bra?
Och finns det risk att det fryser i pumpbrunnen ? pumpen är monterad så den är 20 cm ovanför botten så flottören kan komma nedåt.

R
Det med isolering ovanför och hur mycket kan jag inte svara på , men det med pumpen är mer min sida , hur mycket skiljer det i nivå mellan brunn och infiltration samt hur långt är det

Claes Sörmland
Avloppsanläggningar brukar vara rätt så robusta mot frysning om de används regelbundet. Fritisboende eller hushåll med enstaka boende är mer ett problem gällande frysning för anläggningen matas då inte med varmt spillvatten regelbundet.

Isoleringens tjocklek är nog viktigare än jordlagrets mäktighet. Överlappande isolerplattor så att inte genomgående glipor uppstår är en bra idé.

P
R rävlyan skrev:
Det med isolering ovanför och hur mycket kan jag inte svara på , men det med pumpen är mer min sida , hur mycket skiljer det i nivå mellan brunn och infiltration samt hur långt är det
Pump brunnen står på 1,2 meters djup. Cirka. Samma djup som trekammarbrunn.
I botten ligger lite sten och sedan hänger pumpen 10-15 cm ovan botten.

För att det inte skulle dras in skräp i den osv.
Men nu inser jag att vattnet under den kommer att frysa?
Och påverkar det pumpen? Eller kommer det varma vattnet från trekammarbrunn att göra att det inte botten fryser i pump brunn?
Borde pumpen stå på botten av brunnen?

R
Du kan lägga isolering ca en meter ut från brunnen och skära till 2 st runda lock som sätts ner i överkant på brunnen så fryser det nog inte , Sänk pumpen om det går till 5 cm från botten .
Vilket djup ligger slangen på som går till infiltrationen .

P
Slangen mellan pump brunn och fördelning ligger nog inte alls djupt. 25 cm kanske.
Men jag tänkte isolera den också.

Tack så jättemycket för att du hjälper mig. Inte så lätt med mark isolering.

R
Snälla.snickaren skrev:
Men jag tänkte isolera den också.
I princip behöver du inte isolera den , bara att den ligger med fall så den töms när pumpen stannar , vattnet som finns i slangen rinner tillbaka till pumpgropen eller fördelningen , tomma slangar fryser inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.