Instämmer, två borr i kombination med vatten så löser du dom hål du ska borra...

P
Borret bör väl vara gjort för vatten för att inte riskera att skada kronan?

R
Erik_Hansson skrev:
vatten för att inte riskera att skada kronan?
Vatten kan inte skada borrkronan , det är till för att kyla , klart borras det så den nästan är blå i nosen och kyles av snabbt så kan lödningen spricka som håller skären

Fick tillfälle (läs tillåtelse ;-) att åka upp till stugan i helgen. Många stenbumlingar blev det.
Stora stenbumlingar vid en stuga, redo att klyvas för lyftning, med borrutrustning nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon är det tänkt att de ska bli ännu fler, så att de går att lyfta. Hoppas borrarna räcker till, en har redan lagt av... :rolleyes:

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Ser ju kanon ut. Nöjd att du valde spräckkilar? :)

Enligt min erfarenhet så har jag sällan behövt borra så tätt som du gjort. Jag har nog hållt mig omkring 25-30cm, lite beroende på hur stenen ser ut. Det kan ju spara dina borr lite, men ja... det sliter på borren att borra så många hål i sten!

C crazytok skrev:
Ser ju kanon ut. Nöjd att du valde spräckkilar? :)

Enligt min erfarenhet så har jag sällan behövt borra så tätt som du gjort. Jag har nog hållt mig omkring 25-30cm, lite beroende på hur stenen ser ut. Det kan ju spara dina borr lite, men ja... det sliter på borren att borra så många hål i sten!
Japp, det är ju hur smidigt som helst med spräckkilar.

I början borrade jag tätt o satte 4 kilar på raken, men senare insåg jag att det oftast räcker med 3. Kanske till och med 2 kan funka om man inte borrar så tätt, Tack för tipset, ska testa imorgon!

Vad hade du för borr och spräckkilar? Hur tätt och djupt borrade du?

O olotor skrev:
Vad hade du för borr och spräckkilar? Hur tätt och djupt borrade du?
Jag kör med 20 mm borr samt Julas största borrhammare (1050 W, 7 J). Spräckkilarna är 19 cm långa. Satte först kilarna med 10-15 cm mellanrum, men insåg efter ett tag att detta var onödigt tätt, så då blev det snarare 15-20 cm. Eventuellt är även detta onödigt tätt, se ovan. Borrade c:a 15 cm djupt. Oftast sprack stenen innan någon kil hade hunnit djupare än knappt 10 cm, men det kändes ändå bra att ha lite marginal så att inte någon kil skulle bottna.

Redigerat:
Då var helgens uppdrag slutfört!
Grävd grop vid husvägg full av vatten, med stenar och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skönt det ska bli att komma till jobbet imorgon och vila upp sig.. :crysmile:

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.