Tjena.
Har planer på att bygg ut huset ca 30m2. 6x4,5
70-tals hus med källare.
Har idag en altan på plintar där jag tänkt att gjuta en platta för nya utbyggnaden.
En tanke jag har är att låta plintarna hjälpa till att bära plattan för att minska ev. tryck på källarväggen. Bra eller dåligt?
Plintarna står ca 90cm djupt och har en total höjd på ca 120cm, alltså ca 30cm över mark.
Plintarna står på 3 rader, 4 per rad.
Jag vill ha plattans höjd samma som golvet i huset, detta blir ca 70cm över marken.
Min tanke är 10cm typ 0-35 och 10cm grus (dränernade) 50cm kantelement av L-typ.
40cm cellplast i formen och då att plattan kommer att ligga ovanpå källarväggen. detta borde väl vara bättre än att plattan med tiden kan trycka mot källarväggen inåt. Se skiss. och bilder.
Teglet ska plockas bort där plattan blir.
Tankar kring detta.
Marken består av lera helva vägen ner. Leran är oftast torr en bit ner då den inte släpper ner vatten.
Tacksam för alla synpunkter.
Har planer på att bygg ut huset ca 30m2. 6x4,5
70-tals hus med källare.
Har idag en altan på plintar där jag tänkt att gjuta en platta för nya utbyggnaden.
En tanke jag har är att låta plintarna hjälpa till att bära plattan för att minska ev. tryck på källarväggen. Bra eller dåligt?
Plintarna står ca 90cm djupt och har en total höjd på ca 120cm, alltså ca 30cm över mark.
Plintarna står på 3 rader, 4 per rad.
Jag vill ha plattans höjd samma som golvet i huset, detta blir ca 70cm över marken.
Min tanke är 10cm typ 0-35 och 10cm grus (dränernade) 50cm kantelement av L-typ.
40cm cellplast i formen och då att plattan kommer att ligga ovanpå källarväggen. detta borde väl vara bättre än att plattan med tiden kan trycka mot källarväggen inåt. Se skiss. och bilder.
Teglet ska plockas bort där plattan blir.
Tankar kring detta.
Marken består av lera helva vägen ner. Leran är oftast torr en bit ner då den inte släpper ner vatten.
Tacksam för alla synpunkter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är lite tveksam till din lösning. Med en så relativt dålig mark bör tillbyggnaden inte hänga på det befintliga huset utan vara självständig ur grundläggningssynpunkt, med en rörelsefog mot huset. Det bästa är en grundläggning på plintar som förs ner så djupt att det inte uppstår något jordtryck mot lällarväggen.
Tack för ditt svar. Jag vet att man egentligen inte ska gjuta ihop platta mot väggen.Hade bara en tankt om att bättre med tryck uppifrån än att det trycker väggen innåt.
Idag står min första plintrad 150cm ut från väggen. Går den att använda eller är det för långt ut från väggen?
Jag gjorde en ny skiss. Är detta alternativet bättre? Eller kan man lika väl kapa plintarna och inte blanda in dom alls?
Ingen annan hyfsat OK lösning?
Vet folk som bara gjutit direkt mot väggen. Vet dock inte hur det kommer få i framtiden.
Idag står min första plintrad 150cm ut från väggen. Går den att använda eller är det för långt ut från väggen?
Jag gjorde en ny skiss. Är detta alternativet bättre? Eller kan man lika väl kapa plintarna och inte blanda in dom alls?
Ingen annan hyfsat OK lösning?
Vet folk som bara gjutit direkt mot väggen. Vet dock inte hur det kommer få i framtiden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Frågan är vad som är viktigast för dig? Finns det någon särskild anledning till att du vill ha en betongplatta överst? Om så inte är fallet tycker jag att den naturligaste lösningen är att schakta ur och gjuta en isolerad platta i marknivå (skippa de befintliga pelarna, de är troligen ändå feldimensionerade för den nya uppgiften) och sedan göra en murad och isolerad grundvägg med ett vanligt träbjälklag överst. Utrymmet under träbjälklaget ska ventileras med inomhusluft och bli en varm krypgrund.
Tack för ytterligare ett snabbt svar.
Jag vill ha betong eftersom det nu till en början ska vara ett inglasat uterum, känns inte optimalt med träbjälklag.
Jag har däremot tänkt lägga ner slang för golvvärme för att senare ha en möjlighet att bygga ut huset.
Där för tycker jag att det känns bra med en platta.
Ingen annan tänkbar lösning? =)
Jag vill ha betong eftersom det nu till en början ska vara ett inglasat uterum, känns inte optimalt med träbjälklag.
Jag har däremot tänkt lägga ner slang för golvvärme för att senare ha en möjlighet att bygga ut huset.
Där för tycker jag att det känns bra med en platta.
Ingen annan tänkbar lösning? =)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den platta som du tänker dig har nog ett högt pris. Hade det varit för ett antal decennier sedan så hade den enklaste lösningen varit betongsulor i marken, uppmurad sockel och en betongplatta ovanpå den, men det är inte tänkbart med dagens syn på energianvändning. Betong är kraftigt värme- och köldledande och måste isoleras undertill och på kanterna. Därtill kommer problemen med ouppvärmda krypgrunder. Om du till varje pris vill ha betong överst kan jag tänka mig två lösningar. Den ena är som jag beskrev i inlägg #4 fast du avslutar med betong i stället för trä. Grundmuren måste då vara så bred att det finns plats för isolering av plattans ytterkanter. Den andra är en oisolerad grundkonstruktion med sulor och murad sockel. Denna fyller du med lämpligt isoleringsmaterial och gjuter en platta ovanpå. Jag kan dock inte se att det du vill åstadkomma (inklusive framtida golvvärme) inte kan lösas med ett träbjälklag.
@justusandersson
Det jag tänker att uterummet kommer säkerligen lämnas öppet ibland och att man glömmer stänga vid regn.
Det kommer att vara öppningsbart från alla håll.
Jag har funderat på betongsulor och uppmurad sockel. Blir väl mer jobb och jag ser inte hur den varianten skulle ha ett lägre marktryck / påverka väggen mindre? Förklara gärna för mig.
Även den varma krypgrunden, med träbjälklag eller betong på toppen borde väga lika mycket eller mer än min lösning.
Känns så klart smidigt att ställa upp kantelement, i med frigge / armering och sen lite betong.
Går säkert att bygga billigare men då går det åt fler timmar.
@Lenza
Det hade så klart varit det bästa alternativet men jag har lite svårt att få in en grävmaskin på baksidan och detta skulle kosta bra mycket mer och ta bra mycket längre tid.
Jag har funderat på detta men jag fick sätta en gräns.
Det jag tänker att uterummet kommer säkerligen lämnas öppet ibland och att man glömmer stänga vid regn.
Det kommer att vara öppningsbart från alla håll.
Jag har funderat på betongsulor och uppmurad sockel. Blir väl mer jobb och jag ser inte hur den varianten skulle ha ett lägre marktryck / påverka väggen mindre? Förklara gärna för mig.
Även den varma krypgrunden, med träbjälklag eller betong på toppen borde väga lika mycket eller mer än min lösning.
Känns så klart smidigt att ställa upp kantelement, i med frigge / armering och sen lite betong.
Går säkert att bygga billigare men då går det åt fler timmar.
@Lenza
Det hade så klart varit det bästa alternativet men jag har lite svårt att få in en grävmaskin på baksidan och detta skulle kosta bra mycket mer och ta bra mycket längre tid.
Jag har funderat på detta men jag fick sätta en gräns.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte du behöver vara överdrivet bekymrad över jordtryck. En viktig parameter är höjden över källargolvet. Ju längre ner grundläggningen sker, desto bättre är det. Det hänger också lite på hur källarväggen är gjord. Antagligen finns det tvärgående väggar i källaren som stöttar. Om du kommer ner på samma grundläggningsnivå som de befintliga plintarna behöver du inte oroa dig alls. Det rör ju sig dessutom om en liten tillbyggnad. Jag ska sova på saken. Kanske kommer jag på något genialiskt?
Tack så mycket. Uppskattar hjälpen.
Väggen är av leca och har en "stödvägg" som är 50cm men går från golv till tak. Denna kommer för plattan men bara någon meter från kanten. Jag har så klart en genomgående vägg i källaren men den går på andra hållet.
Frågan är om jag ska använda mig av mina plintar, visst borde de flytta ner några kila längre ner i marken?
Nu hoppas vi på en god natts sömn och genialiska idéer....
Väggen är av leca och har en "stödvägg" som är 50cm men går från golv till tak. Denna kommer för plattan men bara någon meter från kanten. Jag har så klart en genomgående vägg i källaren men den går på andra hållet.
Frågan är om jag ska använda mig av mina plintar, visst borde de flytta ner några kila längre ner i marken?
Nu hoppas vi på en god natts sömn och genialiska idéer....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En lösning på ditt problem är kanske att förse ett träbjälklag med en tunn betongplatta överst? Med hjälp av fyra plintar, en bärlina av trä på vardera plintpar och vanliga golvbjälkar ovanpå det. Gör du konstruktionen öppen under träbjälklaget uppstår inga krypgrundsproblem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara




