Sammanfoga pålade grundplattor?

210 läst  5 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Planerar att göra en tillbyggnad. Det är något dåliga markförhållanden och det befintliga huset står på en pålad platta.
    Vi ska gjuta en ny platta (ca 3 x 6 m) intill den befintliga och har fått tydliga råd om att även denna måste pålas. Har pratat med olika byggfirmor och de ger olika bud om antalet pålar som behövs. Ena gänget hävdar att man kan sätta en rad pålar längst ut och att man kan sammanfoga plattorna längst in. De andra säger att det ska bli en helt separat platta som även får en inre rad med pålar. Se bild där det blå är befintlig grund och det gröna är tilltänkt tillbyggnad. De pålarna som alla är överens om är röda, de andra lila.

Finns det några grundkunniga personer här som har åsikter om detta? Eftersom pålarna är tämligen dyra så vill jag såklart inte sätta fler än nödvändigt.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    På vår pålade utbyggnad så är det 1cm mellanrum mellan plattorna som fylldes med något mjukt fix, siliconaktigt. Anledningen va att de "kan" röra sig oberoende av varandra.

5 pålar på 15kvm.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle säga att det är möjligt att dubba in i befintlig platta men jag skulle oavsett köra 2 rader med pålar på det spannet. Kunniga ”grundkillar” som armerar rätt och utför dubbningen på korrekt sätt fixar det där, gällande kostnaden för pålar så är bog etableringen en av de högre kostnaderna i detta!

4. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar!

Den senaste entreprenören jag pratade med ville dubba ihop plattorna och endast sätta 3 pålar. Dock sa han att det krävdes en mer avancerad platta än vanligt. Den skulle vara tjockare och kraftigare armerad än en standardplatta.
    Kan ni kunniga förstå om detta är relaterat till dubbningen eller till pålningen? Dvs, skulle man kunna ha en mer standardmässig platta om man sätter 2 rader med pålar (och låter den nya plattan vara helt fristående) eller krävs det alltid en mer avancerad platta när man har pålat? Med andra ord, kan man spara pengar på plattan om man betalar mer för pålningen?

5. B
    Husägare · Nivå 7
    Anledningen är främst pålningen. En ”vanlig” platta ligger på marken medan en pålad platta spänner mellan pålarna, typ bordsskiva som ligger på benen. Dubbningen har även den en liten inverkan men då främst i området kring dubben. Genom att ersätta dubben med pålat enligt din skiss påverkar dessvärre inte plattan nämnvärt. Men lägger du till exempelvis en pålrad ytterligare i mitten kan du spara pengar på plattan, dock ser jag inte att det kommer spara projektet några pengar.

6. W
    Medlem · Nivå 6
    Jag tror att den mest ekonomiska lösningen är att dubba in den nya plattan i den gamla med två rader armering och sen sätta tre pålar i framkant enligt din skiss. Plattans tjocklek och armering måste beräknas och ritas upp av en konstruktör. Det är snabbt gjort av en erfaren sådan. Nu har jag förutsatt att de gamla pålarna klarar tillskottslasten, men även det ser konstruktören över.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: