Hej!
Har precis beställt matjord till vårt tomtprojekt.
6 lass x 15m3 var beställt, och döm till min förvåning då vågkvittona visar ca 15000kg per lass.
Är det möjligt att matjord väger 1 ton/m3?
I min värld så borde 1m3 jord väga ca 1,2-1,4 ton.
Kan man gnälla till firman man beställt ifrån, eller bara gilla läget och hoppas jorden räcker ändå?
Har precis beställt matjord till vårt tomtprojekt.
6 lass x 15m3 var beställt, och döm till min förvåning då vågkvittona visar ca 15000kg per lass.
Är det möjligt att matjord väger 1 ton/m3?
I min värld så borde 1m3 jord väga ca 1,2-1,4 ton.
Kan man gnälla till firman man beställt ifrån, eller bara gilla läget och hoppas jorden räcker ändå?
Renoverare
· Kalmar
· 3 056 inlägg
Har du beställt 6 lass bara med bil så får man nog vara nöjd med 15ton x6 svårt att hitta en bil som lastar 15m3 då detta väger mellan 20-23ton
Renoverare
· Kalmar
· 3 056 inlägg
Det lät dyrt brukar kosta runt 150kr per ton med ca 25 km resa plus moms
Renoverare
· Kalmar
· 3 056 inlägg
15 ton är typ 10.5 m3 så då saknar du ju ca 40 ton mot vad du fått pris på
Felet ligger i att du beställer i volym och leverantören säljer i ton. Densitet på jord skiljer ju otroligt mycket beroende på hur packad den är. Precis som grus, makadam etc. Jag är ingen expert men när man säger att material x väger y är det en uppskattning. Ju mer kompakterbar materialet är desto svårare gissa en densitet.
Så släpp volym och räkna i vikt. Som säljaren gör.
Det är nu svårigheten kommer in. Hur många ton behöver man för att fylla sin beräknade volym. Skitsvårt. Beror på hur stor padda du har Jag har köpt 6st lastbilar mer än beräknat till min uppfart
Så släpp volym och räkna i vikt. Som säljaren gör.
Det är nu svårigheten kommer in. Hur många ton behöver man för att fylla sin beräknade volym. Skitsvårt. Beror på hur stor padda du har Jag har köpt 6st lastbilar mer än beräknat till min uppfart