Vi ska bygga en hel del stödmur på tomten. Vad tror ni om denna lösning med genomgående stag och bricka på utsidan som håller fast i muren. Jag tänker att detta är en enklare lösning än att forma för sula samt bocka en massa järn. Nu behöver jag bara bygga en "lodrät" form.
Lodrät armering som går ner i berget sick-sack längs hela muren. Dessutom armeringsnät. Sedan tänker jag fästa öglor en bit upp på berget och kroka tag i dessa med 45-graders stag som sedan går genom muren enligt skissen. Antar att dessa bör vara galvade. Hur stora brickor/plattor tror ni jag behöver på andra sidan muren och hur tätt bör jag sätta dessa stag?
Det ska sedan återfyllas hela vägen upp till kant på muren på "stag-sidan".
Lodrät armering som går ner i berget sick-sack längs hela muren. Dessutom armeringsnät. Sedan tänker jag fästa öglor en bit upp på berget och kroka tag i dessa med 45-graders stag som sedan går genom muren enligt skissen. Antar att dessa bör vara galvade. Hur stora brickor/plattor tror ni jag behöver på andra sidan muren och hur tätt bör jag sätta dessa stag?
Det ska sedan återfyllas hela vägen upp till kant på muren på "stag-sidan".
Jag tror att det är lättare att armera ordentligt och injektera i berget än vad det är att hålla på med stag.
Vad är syftet? Kanske svårt att räkna hem om det ska göras iordning för en byggnad på. Men är det bara marktryck så borde det inte vara några problem.
Vad är syftet? Kanske svårt att räkna hem om det ska göras iordning för en byggnad på. Men är det bara marktryck så borde det inte vara några problem.
Det är endast marktryck.C C.Lundin skrev:
Anledningen är väl främst att berget är väldigt ojämnt längsgående muren. Det är mer eller mindre som en trappa med steg som är 20-50 cm. Därav tänker jag att sulan blir komplicerad att forma.
Det är du som pratar om sula, jag pratar lösning utan sula.V Valen1 skrev:
Jag vet inte hur tjock du tänkt dig muren, men får kanske öka på lite i.s.f.
Får du ordentlig förankring i berget så behövs det ej, men någon behöver i.s.f. räkna på det.V Valen1 skrev:
Du kan även enkla formen utåt, och sen bygga en hängform med flytbrygga och låta det bli en naturlig sula på insidan.
En helt annan lösning är ju att fylla med någonting betydligt lättare än makadam/jord för att minska på trycket betydligt.
Klicka här för att svara