hej, behöver lite råd innan dåd! En betongplint som håller upp carporttaket har börjat vittra sönder. Börjar bli lite orolig att hela rasket snart hamnar i backen eller på bilen. Nån som har bra tips på hur jag enklast och bäst fixar detta? Går det att ta bort den stående stolpen och det som vittrat sönder och sedan gjuta ovanpå den friska plinten? Såklart tänkte jag sätta upp en tillfällig stolpe under tiden, tex 2 st. ihopspikade 45x125 eller hyra ett stämp. Eller måste jag ta bort hela gamla plinten och gjuta en ny? Tråkigt behöva skära bort asfalten för att komma åt att gräva.Se bilderna. Vore tacksam för tips.
När man gjuter brukar man gjuta minst 50cm dvs om de dom byggt den har gjort dom man bör göra så är det nog bara det översta som har gått av. Prova och skrapa bort och se hur mycket som skada det handla om och sedan försöka fylla på betong på det om det går.
P Pkem skrev:hej, behöver lite råd innan dåd! En betongplint som håller upp carporttaket har börjat vittra sönder. Börjar bli lite orolig att hela rasket snart hamnar i backen eller på bilen. Nån som har bra tips på hur jag enklast och bäst fixar detta? Går det att ta bort den stående stolpen och det som vittrat sönder och sedan gjuta ovanpå den friska plinten? Såklart tänkte jag sätta upp en tillfällig stolpe under tiden, tex 2 st. ihopspikade 45x125 eller hyra ett stämp. Eller måste jag ta bort hela gamla plinten och gjuta en ny? Tråkigt behöva skära bort asfalten för att komma åt att gräva.Se bilderna. Vore tacksam för tips.
Tack för svarHappy75smile skrev:
Det som man får tänka på är att jorden rör på sig. Och om man inte göra gjutning tillräcklig bra eller djup så kan sånt hända.
Nu får du hoppas på att dels det är bara det översta som har gått av så man får testa och smeta på betong igen för stödja.
Nästa är väl den som har gjutit bör har lagt i armeringsjärn i röret vid sättning av betongplinten. För då är det stor sannolikhet att detta är bara till yta, Har de inte lagt in någon armeringsjärn då finns det risk att betongplinten spricker inuti då har du ett större problem.
Nu får du hoppas på att dels det är bara det översta som har gått av så man får testa och smeta på betong igen för stödja.
Nästa är väl den som har gjutit bör har lagt i armeringsjärn i röret vid sättning av betongplinten. För då är det stor sannolikhet att detta är bara till yta, Har de inte lagt in någon armeringsjärn då finns det risk att betongplinten spricker inuti då har du ett större problem.
Rätt ofta glöms det att vattna när man gjuter plintar, kan ju bara va att toppen torkat för fort. Skulle säga att den inte är någon risk för stabiliteten utan de handlar mer om att skydda plinten från att spricka mer och att de skall se bättre ut.
Skulle gräva runt plinten och göra en liten form av brädor som jag sen fyllde med betong. Själv hade jag blandat den lite fastare så att de blev möjligt att lägga toppen med ett litet fall ut åt sidorna.
-Åke
Skulle gräva runt plinten och göra en liten form av brädor som jag sen fyllde med betong. Själv hade jag blandat den lite fastare så att de blev möjligt att lägga toppen med ett litet fall ut åt sidorna.
-Åke
Tack igen! Det är en av tre plintar som vittrat så lite märkligt är det. Får väl se hur det ser ut när jag tagit tag i det hela. Inte så kul jobb men det måste göras.Happy75smile skrev:
Det som man får tänka på är att jorden rör på sig. Och om man inte göra gjutning tillräcklig bra eller djup så kan sånt hända.
Tackar för ditt engagemang! Ja, ett svagt fall är nog bra att försöka få till.T topmount skrev:Rätt ofta glöms det att vattna när man gjuter plintar, kan ju bara va att toppen torkat för fort. Skulle säga att den inte är någon risk för stabiliteten utan de handlar mer om att skydda plinten från att spricka mer och att de skall se bättre ut.
-Åke
Klicka här för att svara