Hej!
Jag har en fråga. Vi skulle vilja räta upp vår mur (som lutar) samt höja muren en bit. Jag har haft en konstruktör på plats som säger att den kraftiga häck som är planterad bakom muren trycker på och bör avlägsnas (det är nu gjort) och att det sedan inte är några problem att cementinjeckera sprickor och pågjuta muren (dvs höja den något). Problemet är att byggarna som var här och skulle göra jobbet direkt tyckte att så kan man inte göra. Det är bättre att göra ny mur då det kommer att bli sprickor om man pågjuter då det kommer att röra på sig.

Vad är er erfarenhet gällande detta?

Mvh
Jenny
 
  • Vinterbild på en lutande mur framför ett gult hus med snötäckt trädgård och trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Om jag hade varit tvungen att leja bort jobbet hade jag hellre satsat på en ny mur. Om man grejjar själv kunde tänka sig någon billigare variant. Sannolikt har både konstruktör och byggare rätt. Om man är noggrann vid jobbets utförande och muren slutar glida lär det vara möjligt att renovera. Men byggarna som vet hur det brukar bli insåg att det är en chansning som inte kommer hålla lika länge som ny mur. De ville väl inte dra på sig massa klagomål om det blir dåligt inom kort (några år), vilket man inte heller ska förvänta sig att det "håller" längre än. Om man bygger nytt skulle jag ta i ordentligt med bakre dolda kraftiga klackar lika kraftiga som muren själv varannan meter. Då kommer det hålla i 100år.

Edit: Om man gör om från början skulle man kunna köra med färdiga L-element om man tycker det passar vill säga.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.