N
Jag har ett hus byggt 2014. Det är byggt på schaktmassor och är pålat. Tomten har nu 5 år senare sjunkit med 2-3dm. Vår altan som byggdes samma hår har sjunkit minst 2dm. Vår uppfart la vi plattor på lite för tidigt (ivriga!) och fick lägga om för 2 år sedan då det hade sjunkit. Men nu är det redan behov av att lägga om plattorna igen då vissa är 1dm högre än andra.

Så mina frågor är:
1. Eftersom tomten verkar sjunka men huset är pålat och står kvar, hänger det snart i luften på pålarna?
2. Eftersom allt runtom sjunker så bör väl även det under huset sjunka?
3. Hur länge kan man förvänta sig att tomten sjunker?
4. Finns det inte risk att avloppsrör etc dras loss då det förändras så mycket?

Pålar man ett hus så står det just på pålarna och man räknar inte med speciellt mycket bärighet i marken i sig, i vissa fall inte alls.
Låter konstigt att det sjunkit så mycket, men är det korrekt gjort så är både rör och isolering förankrat i plattan och kommer alltså inte sjunka.

harry73
Vad var ni för jordart hemma? (under schaktmassorna). Det bästa är att titta i geotekniska undersökningen, men om du inte har den tillgängligt kan du kolla på SGU:s jordartskarta.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html

Eftersom huset är pålat, misstänker jag att det är lera eller gyttja, och har ni nu 3 dm sättning (efter 5 år) skulle det inte förvåna mig om ni får 3 dm till nästa 10-15 år.

Om du nu höjer trädgården, ökar du belastningen på undergrunden, och får du mer sättningar, så det bästa är att jämna ut plattsättningen utan att höja det för mycket. Även under huset har du sättningar, och det kan hända att du i praktiken får torpargrund eller krypgrund. Det ska inte vara ett konstruktivt problem eftersom huset är pålat, men kan luften cirkulera under husets platta, kan det bli energiförluster där. Då borde man på något sätt försöka täta längs kanterna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vet du om det kördes dit mycket schaktmassor? Jag skulle gissa på att detta är anledningen till sättningarna. Det bör finnas handlingar på hur vatten/avlopp är inkopplat, dessa infästningar måste vara flexibla när man pålar. Sen bör du även undersöka om grundisoleringen är förankrad i plattan, annars finns ju risken att du står med en oisolerad platta om några år..

I vissa områden sjunker marken 30 - 70 cm. Man få bygga trappor. Ramp till garaget osv.

N
Jag har nu plockat bort några plattor och filmat under grunden. Ser inte ut som huset står på marken alls längre. På något ställe ser det ut som en isoleringsplatta lossat en aning. Är det här verkligen OK på ett 5 år gammalt hus? Bör jag kontakta entreprenören?

• Wow
patfred och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ring för all del entreprenören!
Inte för att jag tror att du får akuta problem, men för att han då kan förklara hur allt funkar och vilka risker som finns. Och desgo snabbare du kontaktar honom desto bättre hans minne är.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det där såg ju inte kul ut, är verkligen pålarna gjorda för att exponeras för luft?
De måste väl rosta betydligt snabbare än om de ligger i marken som tänkt.

Har du byggt huset på en snöhög? Helt sjukt att marken sjunker sådär mycket om den är obelastad

harry73
Den är inte obelastad. Det finns fyllnsdsmassor där

sunnis
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det där såg ju inte kul ut, är verkligen pålarna gjorda för att exponeras för luft?
De måste väl rosta betydligt snabbare än om de ligger i marken som tänkt.
N nergal skrev:
Jag har nu plockat bort några plattor och filmat under grunden. Ser inte ut som huset står på marken alls längre. På något ställe ser det ut som en isoleringsplatta lossat en aning. Är det här verkligen OK på ett 5 år gammalt hus? Bör jag kontakta entreprenören?
[video]
Det är OK på det viset att det är korrekt utfört eftersom du har pålat grunden pga att marken sjunker på det här sättet, det har man ju sannolikt konstaterat på den geotekniska undersökningen. Hade du inte haft en pålad grund så hade det troligtvis varit rivning eller en mycket kostsam och svår pålning i efterhand.

Finns inte så mycket att göra än att fylla efter så att det blir tätt under huset. Vet ej hur man gör det rent praktiskt. Kolla så att avloppet hänger ihop.

sunnis sunnis skrev:
Det är OK på det viset att det är korrekt utfört eftersom du har pålat grunden pga att marken sjunker på det här sättet, det har man ju sannolikt konstaterat på den geotekniska undersökningen. Hade du inte haft en pålad grund så hade det troligtvis varit rivning eller en mycket kostsam och svår pålning i efterhand.

Finns inte så mycket att göra än att fylla efter så att det blir tätt under huset. Vet ej hur man gör det rent praktiskt. Kolla så att avloppet hänger ihop.
Precis. Det där har hänt på vår nyproduktion av bostadsrättshus. Marken har sjunkit ett par dm i krypgrunden (huset står på pålar), med påföljd att flera avlopps rör har dragits isär. grunden har fyllts med skitvatten. Även matningen av vatten utsätts för olika former av tryck och dragbelastningar, så vi väntar bara på att något av dem ska dras av för att fylla grunden med vatten...

C
Behöver man påla grunden behöver man givetvis påla även ledningarna.

Det kanske är svårt i efterhand, men vore det inte lämpligt att rostbehandla pålarna eller liknande? Ser de ut sådär efter 5 år så kan man fråga sig hur det ser ut efter 20 år (obs, kan ingenting alls om detta).

C civilingenjören skrev:
Behöver man påla grunden behöver man givetvis påla även ledningarna.
Nja, de fästs in i plattan så det ska inte påverkas av att marken sjunker undan.
PierreG PierreG skrev:
Det kanske är svårt i efterhand, men vore det inte lämpligt att rostbehandla pålarna eller liknande? Ser de ut sådär efter 5 år så kan man fråga sig hur det ser ut efter 20 år (obs, kan ingenting alls om detta).
Nu vet ju inte jag läget här, men till 95% så är de antagligen fyllda med betong och då är det framför allt betongen som är relevant.

• Gilla
PierreG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.