Hej, som ni ser på mina bifogade bilder har jag en bergsknall på min trädgård som jag vill sänka 30-50 cm. Jag vill bli av med detta för att jag skall bygga förråd/bastu på denna platsen. Vet att det är en grisjobb men den enda platsen jag kan/vill ha den på. Uppskattar berget till ca 2-3 i diameter. Högsta punkt är ca 50 cm ovan gräset.
Nu till min fråga:
1: är det någon som har gjort något liknande förut? Har inte spräckt berg förut så alla tips är guld värt. Har läst lite andra trådar men vill gärna ha tips specifikt för denna bergsknall. Min tanke är att hyra bergsborr och använda mig av snigeldynamit. Input?
2: när berget har sänkts skall jag påbörja byggnation av bjälklaget för min friggebod. Hade ni gjutit plintar och dubbat ner i berget eller hur hade ni gått tillväga? Som jag nämnt blir det ett vanligt isolerat träbjälklag.
Tack på förhand!
Nu till min fråga:
1: är det någon som har gjort något liknande förut? Har inte spräckt berg förut så alla tips är guld värt. Har läst lite andra trådar men vill gärna ha tips specifikt för denna bergsknall. Min tanke är att hyra bergsborr och använda mig av snigeldynamit. Input?
2: när berget har sänkts skall jag påbörja byggnation av bjälklaget för min friggebod. Hade ni gjutit plintar och dubbat ner i berget eller hur hade ni gått tillväga? Som jag nämnt blir det ett vanligt isolerat träbjälklag.
Tack på förhand!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det är ju bara en liten bergknalle.
Bara hyra en kompressor och bergborr och borra.
Jag tog ut ca 40 m långt 1,2 m djupt och 4 m brett, med snigeldynamit.
Gick plättlätt.
Beställ dynamiten från polen de har haft bra pris, och snabba att leverera.
Borra med 28 mm hål eller större.
Jag jade 28 mm
Bara hyra en kompressor och bergborr och borra.
Jag tog ut ca 40 m långt 1,2 m djupt och 4 m brett, med snigeldynamit.
Gick plättlätt.
Beställ dynamiten från polen de har haft bra pris, och snabba att leverera.
Borra med 28 mm hål eller större.
Jag jade 28 mm
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Håller på med ungefär samma just nu. Borra tätt och djupt så funkar det. Jag har hittills hällt i 47kg och de funkar bra.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Typ 4m2, totalt kanske 1m3 är det som skall bort.B Barcia92 skrev:
Hittills typ 9h borrmaskin, några timmar med skrotning, vattning mm. Man skall fylla på i omgångar med 8-15h mellanrum så det tar en stund.
Har rätt mycket kvar som håller på att spricka så man får inte ha bråttom. Det tar mellan typ 3 dar till någon vecka för det att verka.
Kolla runt om det finns nån som kan spränga med simplex. Med lite tur så är de ok med att markera hålmönstret så du kan borra själv så det bara är för dem att stoppa i dynamiten och skjuta av. Det bör inte vara någon större prisskillnad och du slipper hålla på med snigeldynamit som tar evinnerlig tid.
Simplexen har fördel eftersom det går att skjuta utan en massa kostsamma besiktningar av hus mm.
Simplexen har fördel eftersom det går att skjuta utan en massa kostsamma besiktningar av hus mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det enklaste är att höja marknivåerna runt om. Gjut låga plintar på berget, höj marken några decimeter = klart. Mindre ändringar av marknivå är inte bygglovspliktigB Barcia92 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Det har gått rätt bra. Inte så mycket kvar som skall spricka nu.B Barcia92 skrev:
Instruktionerna är 2 rader var 8-15h. Jag fyllde 2 rader var dag, typ.
Tänk på att det blir kallare nu så du använder rätt sort.
Okej! Ja jag tog den som var standard. Tror den var -5 till +15 om jag minns rätt! Men då ska jag göra liknande. Hur tätt borrade du? Körde du i rader bara eller zickzack?R Robert-san01 skrev: