Vi ska utöka parkeringsytan och har tagit in en firma för att grova bort en slänt och därefter bygga stödmur. De hann väl gräva en kvart-tjugo minuter innan dom satte skopan i den här stenknölen.

Grävmaskin vid utförd utgrävning av en slänt med en stor stenknöl synlig i grävområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det här något man kan ge sig på själv? Eller skapar jag mer problem bara..?

Om man kan göra själv med borr och smygamit - vad behövs för borrmaskin och annan utrustning? Hyr man grejer?

Fler bilder på ”härligheten”

En grävmaskin vid en nyligen uppgrovd slänt intill en parkeringsplats, exponerar en stor sten.
Skapa konto
Minigrävare vid uppriven slänt med stor sten synlig i jordhögen för utbyggnad av parkeringsyta.
Skapa konto
Grävmaskin vid utförd utgrävning av en slänt med en stor stenknöl synlig i grävområdet.
Skapa konto
Barn framför stor stenknöl vid grävarbete för stödmur med grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Vill du göra själv har Tholmarks både borrmaskiner och spräckkilar. Har fungerat bra för mig på mindre stenar än din.

På lösa stenar går kilar fint men i en berghäll som denna kommer du få borra fruktansvärt många hål. Det kommer ta flera tiotal timmar att få bort detta med kilar. Vanliga betongborrar har också begränsad livslängd när man borrar i sten.
Om man ska spräcka med Snigamit eller motsvarande så behövs också rejält med hål, dessutom i större diameter. De borrar man knappast med någon vanlig SDS-MAX hammare. Snigamiten kostar också en bra slant, i alla fall i Sverige.
Jag har också provat knepet att föra in en värmestav i ett djupt borrhål och värma upp berget ordentligt för att sedan hälla kallt vatten på det. Inte en spricka. Funkar säkert också bättre på lösa stenar.
Jag har stått inför exakt samma problem och lagt en hel del tid på att försöka få bort en bergsklack. Min tråkiga slutsats är att det kan vara värt att leja bort jobbet, i alla fall att ta in en offert på det.

Det där ser ut att vara i "övre ändan" av vad som är roligt att göra själv, till storleken sett. Helt görbart dock, och du har bra kant på berget för att få det att släppa fint. En Cobra eller tryckluft och många hål och mycket snigamit i så fall.

Jag har tagit bort något liknande själv. Hyrde en tryckluftsdriven bergborr och kompressor och köpte snigeldynamit från Polen.
Det gick men var ett sjukt jobb som jag hoppas jag aldrig behöver göra igen....
Person använder tryckluftsdriven bergborr för bergsprängning i trädgård.
Skapa konto
Stenig yta med flera borrade hål och en slingrande slang över ytan.
Skapa konto

Ett proffs har varit och tittat och kommer att hjälpa mig. Känns jättebra!

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.