17 680 läst ·
20 svar
18k läst
20 svar
Är detta farligt?
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Nä inte farligt så länge du inte låter det vara så i 30-40år till för då kan väggen försvagas lite lite..
Ser exakt om som min källarvägg för några år sen, trodde först du hade snott en bild av mig ;-)
Det var/är saltutfällning orsakat av fukt, orsaken visade sig vara kondensvatten från utedelen till vår värmepump, jag köpte ett avrinningstråg och ledde bort vattnet som tidigare rann in mot husväggen på andra sidan av "tomteskägget" på källarväggen.
Innan jag blev av med det så dammsög jag bara bort det ibland.
Ser exakt om som min källarvägg för några år sen, trodde först du hade snott en bild av mig ;-)
Det var/är saltutfällning orsakat av fukt, orsaken visade sig vara kondensvatten från utedelen till vår värmepump, jag köpte ett avrinningstråg och ledde bort vattnet som tidigare rann in mot husväggen på andra sidan av "tomteskägget" på källarväggen.
Börja med att gå ut och kolla när det regnar. Rinner vattnet från stuprännorna rakt ut vid husgrunden eller om de går ned i rör i backen - står det och sprutar som vid ett ubåtshaveri? Det här är rätt vanligt har jag förstått, huset mår inte bra av det här men människor tål faktiskt regn, jag tycker därför man ska ta för vana att faktiskt gå ut i regnet några gånger per år för att se så att takavvattning och dagvatenhantering från hårdgjorda ytor fungerar på sin fastighet.
Om det saknas system för omhändertagande av dagvatten så bör man ordna detta. Anlägg en stenkista, led dagvattnet till kommunalt dagvatten eller avlopp förutsatt att det är tillåtet eller ta omhand det på annat vis på den egna tomten (dike, damm osv)
Om det finns system för detta så bör man ju ta reda på hur det fungerar, ofta finns det någon samlingsbrunn eller något för alla rör som kommer från stuprören. Ett sätt är att hälla mjölk i stuprören så ser man om det kommer fram till brunnen. Om det inte finns någon brunn och inget annat dokumenterat om var rören går så återstår nog bara att filma rören, man kan hyra kamera eller låta en firma sköta det hela, brukar vara en ganska billig peng för att veta att det står rätt till med dagvattenledningarna.
Om det saknas system för omhändertagande av dagvatten så bör man ordna detta. Anlägg en stenkista, led dagvattnet till kommunalt dagvatten eller avlopp förutsatt att det är tillåtet eller ta omhand det på annat vis på den egna tomten (dike, damm osv)
Om det finns system för detta så bör man ju ta reda på hur det fungerar, ofta finns det någon samlingsbrunn eller något för alla rör som kommer från stuprören. Ett sätt är att hälla mjölk i stuprören så ser man om det kommer fram till brunnen. Om det inte finns någon brunn och inget annat dokumenterat om var rören går så återstår nog bara att filma rören, man kan hyra kamera eller låta en firma sköta det hela, brukar vara en ganska billig peng för att veta att det står rätt till med dagvattenledningarna.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ok. Kan du ge mig tips på avrinningstråg? Vart köpte du det? Kostade det mkt pengar eller?Duttarmajster skrev:
Nä inte farligt så länge du inte låter det vara så i 30-40år till för då kan väggen försvagas lite lite..
Tack på förhand!
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Avrinningstråg kostar en eller två tusenlappar med värmekabel. Det krävs en som passar just med din fläktdel, köps lämpligen av någon firma som jobbar med ditt märke av värmepumpar. Du behöver ju reda ut om det verkligen är just den orsaken till fukten såklart.K Kushtrim skrev:
I mitt fall så var det svårt att se på sommarhalvåret, men på vintern blev det en frusen liten sjö mot husväggen och då blev det enkelt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden