Allt dagvatten från vår fastighet/villa går till en brunn på uppfarten, som sedan leds ut till kommunen. Jag har dock nyligen lagt märke till att det runnit undan dåligt från brunnen, så till den grad att vid häftigt regn rinner vatten tillbaka mot dränbrun och dagvattenledningar. Då brunnen är nyligen rensad/blåst/slamsugen misstänkte jag stopp från kommunens sida. Jouren konstaterade att det var fullt med sand etc i kommunens ledning. Dock avhjälpte inte slamsugning. Tog tillbaka spolbilen som fick blåsa från mitt håll. Dock kom han inte in med slangen i ledningen från min brunn öht. Han konstaterade/gissade att ledningen kollapsat.

Som nyinflyttad sedan ett halvår tillbaka får jag upp lite olika tankar/alternativ. Jag skulle vilja filma men då man inte kommer in alls i ledningen känns det som bortkastade pengar. Att filma från hållet gatan är svårt då vår ledningen inte går till brunnen utan till själva ledningen som går längs gatan.

Att gräva känns som det enda alternativet men frågan är vem som pröjsar. Är det ett alternativ att åberopa dolda fel? Uppfarten asfalterades 2013, men oklart om något gjordes med rör och brunn. Tittade i brunnen i somras och konstaterade att spolning och sugning behövde göras, och har inte kikat sen dess. Förrän nu. Och nu konstaterar jag problem med röret.

Vet ej om det har betydelse men runt brunnen finns viss sprickbildning i asfalten, och marken runt omkring har sjunkit något vilken gör att brunnen ser ut at skjuta upp något.
 
C Chnorin skrev:
Att gräva känns som det enda alternativet men frågan är vem som pröjsar. Är det ett alternativ att åberopa dolda fel? Uppfarten asfalterades 2013, men oklart om något gjordes med rör och brunn. Tittade i brunnen i somras och konstaterade att spolning och sugning behövde göras, och har inte kikat sen dess. Förrän nu. Och nu konstaterar jag problem med röret.
För att förtydliga, när vi i somras vid inflyttning konstaterade att spolning och sugning av vår brunn behövdes genomförde vi en sådan med extern entreprenör. Huruvida dom spolade ledningen som kollapsat/är trasig vet jag dessvärre inte. Dom nämnde ingenting om att dom gjorde det, eller om det var några problem.
 
Claes Sörmland
C Chnorin skrev:
Att gräva känns som det enda alternativet men frågan är vem som pröjsar. Är det ett alternativ att åberopa dolda fel? Uppfarten asfalterades 2013, men oklart om något gjordes med rör och brunn. Tittade i brunnen i somras och konstaterade att spolning och sugning behövde göras, och har inte kikat sen dess. Förrän nu. Och nu konstaterar jag problem med röret.

Vet ej om det har betydelse men runt brunnen finns viss sprickbildning i asfalten, och marken runt omkring har sjunkit något vilken gör att brunnen ser ut at skjuta upp något.
Det låter som att grävning är det du behöver. I korthet så i och med att det är du som vill lägga en ny dagvattenledning så åker du på att betala den.

Dolda fel då? Kanske. Just avloppsledningar ligger dolt och är svåra att undersöka. Men bevisbördan ligger på dig.

Ett första krav för att det ska vara ett dolt fel var att felet fanns på dagen för köpet. På något sätt måste du visa att ledningen kollapsat innan du köpte fastigheten eller i alla fall var felaktigt byggt så att den skulle komma att kollapsa före köpet. Ett andra krav är att felet var dolt och trots din noggranna undersökning inte gick att upptäcka. Du kan styrka det om du särskilt dokumenterat din besiktning av avloppsledningen. Det är viktigt att säljaren inte påpekat problem med ledningen för det leder till utökad undersökningsplikt för dig. Ett tredje krav är att du inte ska kunna förvänta dig att ledningen kollapsar. Är den t ex helt nyanlagd vid köpet så ska den inte kunna kollapsa om det är gjort på ett fackmannamässigt sätt (vilket du som köpare kan förvänta dig om säljaren inte sagt annat). Är det däremot ett gammalt vittrat betongrör från 1900-talet så hade du kunnat räkna med att det skulle blir problem. Generellt, är fastigheten till åren och systemen inte är bytta i närtid så får du räkna med sådana här problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att grävning är det du behöver. I korthet så i och med att det är du som vill lägga en ny dagvattenledning så åker du på att betala den.

Dolda fel då? Kanske. Just avloppsledningar ligger dolt och är svåra att undersöka. Men bevisbördan ligger på dig.

Ett första krav för att det ska vara ett dolt fel var att felet fanns på dagen för köpet. På något sätt måste du visa att ledningen kollapsat innan du köpte fastigheten eller i alla fall var felaktigt byggt så att den skulle komma att kollapsa före köpet. Ett andra krav är att felet var dolt och trots din noggranna undersökning inte gick att upptäcka. Du kan styrka det om du särskilt dokumenterat din besiktning av avloppsledningen. Det är viktigt att säljaren inte påpekat problem med ledningen för det leder till utökad undersökningsplikt för dig. Ett tredje krav är att du inte ska kunna förvänta dig att ledningen kollapsar. Är den t ex helt nyanlagd vid köpet så ska den inte kunna kollapsa om det är gjort på ett fackmannamässigt sätt (vilket du som köpare kan förvänta dig om säljaren inte sagt annat). Är det däremot ett gammalt vittrat betongrör från 1900-talet så hade du kunnat räkna med att det skulle blir problem. Generellt, är fastigheten till åren och systemen inte är bytta i närtid så får du räkna med sådana här problem.
Tack för ditt svar!

Jag har, med dina svar delvis i tanken, kommit fram till att detta är något jag får ta själv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.