Hej, har precis köpt ett hus som jag håller på att ändra en massa kring, både i och utanför.
Till huset finns en garagenedfart, men garaget i källaren är omgjord till ett mindre gym.
Nedfarten går delvis att använda men en del av stenmuren har dock rasat och jag ska söka bygglov för att ta bort nedfarten och bygga en trappa istället.

Nu vill jag lägga grus på marknivå vid sidan av nedfarten och ställa bilen där istället, vilket kommunen sagt OK till..Men glömde bort att jag måste i så fall köra upp via en hög trottoarkant för att komma in med bilen på grusparkeringen.

Hur går jag vidare i processen? Ska kommunen hjälpa mig? Får jag fasa av kanten själv med maskin?
En annan extra fråga är hur bred uppfart får man ha? (om jag i framtiden vill ställa två bilar bredvid varandra på grusparkeringen).

Stort tack på förhand!

Mvh

Foto på hur det ser ut är bra

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej! Här kommer en uppdatering.
Varit körigt med både kommun och andra verksamheter.

Hittills har det hänt följande:
Kommunen och jag kom överens om att anlägga en ny uppfart på sidan av gamla nedfarten. Det är klart. Se bild.

Dock gick en del av trottoaren sönder, då det fanns spricker i den tidigare och grävmaskinens tyngd blev för mycket.

Hittills har vi använt brädor för att köra upp för trottoarens Kant.

• Nyanlagd uppfart med grus bredvid en skadad trottoar vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det körbanan som syns i framkant på fotot då finns nog inget annat än att fräsa av

J
Hör med kommun om de kan lägga en ciggar (en korv med asfalt) som en kil vid kantsten för att göra det lättare för dig

Har sett många som lägger en bräda som ramp, vet dock inte lagligheten i en sån åtgärd.

På gatan i villaområdet vi bor i så är det säkert hälften som haft samma "problem" som du, varav många bara sågat stenen i lämplig vinkel. Vet åtminstone två som frågat kommunen och de har inte haft någon invändning om detta.
Kan ju vara värt att fråga. Beroende på hur det ser ut i övrigt kan man ju höra om kommunen annars har planer där och t.o.m. kan vara behjälpliga inom rimlig framtid.

Jo, ska prata med gatuförvaltningen. Enklaste lösningen vore att bara fasa av kanten. Men sen ska ju vi få fiber till våren. Då ska de gräva vid just den trottoaren och kanske kan man då få "hjälp" med kanten?

De har en gång i tiden höjt kanterna för att vattnet från gatan inte skulle rinna mot husen i kvarteren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.