Hej,
Ny på forumet och som villaägare. Har redan fått tonvis med hjälp genom att läsa på Forumet men här kommer min första egna fråga, kring ett stort orosmoment jag har.

Har bott i huset ca 2 månader nu. Ett hus som är byggt 1936 och har krypgrund. I krypgrunden installerades en avfuktare av Ocab och plast lades på väggarna och golv för att leda ner inträngande fukt. De ligger runt 58-70% fuktighet.

Huset är byggt i en sluttning med berg på baksidan. Vid den baksidan samlas vatten som blir stående mot krypgrunden vid kraftigt regn och som nu när snön smälter. Tömde där idag och det var 48 liter vatten. Bifogar bilder hur det ser ut. Inget vatten tränger in som kan se från insidan.

När vi köpte huset frågade jag mäklaren om just detta, och vi fick då återkopplat efter en dag att de var inga problem. Ägarna hade besikta det i samband med avfuktaren installerades och allt var iordning, huset har ju stått på den grunden sen 1936.

Säljaren gjorde en besiktning, vi gjorde en egen med annan besiktningsman. Och nu i veckan var Anticimex här och gjorde en till för Länsförsäkringars hemförsäkring. Frågade "mina två" besiktningsmän om detta och både säger i princip "ja, det är en riskkonstruktion, men huset är byggt på berget och det ska rinna under huset, det hade varit värre om vi hade källare man bor i."

Jag tycker, trots detta, att det känns otroligt olustigt att ha så mycket vatten ståendes direkt mot huset.
Vad kan/bör jag göra åt detta tycker ni?

• Vattenansamling vid husgrund i sluttning med synlig berggrund och vattensamling mot krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling längs krypgrund på sluttning med berg och faluröd husvägg.
    Skapa konto
Om huset och grunden i princip är oförändrade sedan det byggdes, och det har klarat sig utan nämnvärda problem, så fungerar uppenbarligen lösningen.
Om det relativt nyligen konstaterats att det är lite för höga fukthalter i trossbotten, och därför avfuktare mm satts in, så är ju inte fuktbelastningen i grunden större än att den ändå står sig i 70-90 år?
Alltså är det inget nämnvärt problem.

Gissar att du måste ta bort en del berg om det ska gå att leda bort vattnet?
Är det värt det för ett icke-problem? (Under förutsättning att mina tidigare antaganden är korrekta.)
Enda orsaken att göra ngt vore om det skulle eliminera behovet av avfuktare och plast i grunden. Då skulle det kunna vara lönsamt och värt besväret. Men det är tveksamt att man kan vara säker på att det helt skulle eliminera all vatteninträngning, och kondens.

Lösningen är väl i princip att göra en ränna i berget för att leda vattnet runt huset.

Oldboy Oldboy skrev:
Om huset och grunden i princip är oförändrade sedan det byggdes, och det har klarat sig utan nämnvärda problem, så fungerar uppenbarligen lösningen.
Om det relativt nyligen konstaterats att det är lite för höga fukthalter i trossbotten, och därför avfuktare mm satts in, så är ju inte fuktbelastningen i grunden större än att den ändå står sig i 70-90 år?
Alltså är det inget nämnvärt problem.

Gissar att du måste ta bort en del berg om det ska gå att leda bort vattnet?
Är det värt det för ett icke-problem? (Under förutsättning att mina tidigare antaganden är korrekta.)
Enda orsaken att göra ngt vore om det skulle eliminera behovet av avfuktare och plast i grunden. Då skulle det kunna vara lönsamt och värt besväret. Men det är tveksamt att man kan vara säker på att det helt skulle eliminera all vatteninträngning, och kondens.
Tack för svar!
Huset är ombyggt 2008, men krypgrunden är densamma. Vid en överlåtelse besiktning som skedde 2017 vid försäljning konstaterades höga fukthalter så köparen(vår säljare) krävde då att denna avfuktaren installerades i samband med deras överlåtelse, vilket gjordes.

Jag var nere idag i krypgrunden igen och det är vatten som tränger in, lite samlats i två små pölar ovan plasten och under plasten är det vattensamlingar vid vissa ställen längs med väggen som vätter mot berget. Jag kan inte se att de tränger genom väggen, men gissar den gör det längre ned. 64% fukt enligt installerade mätaren.

Är viss vatten OK att kunna acceptera i krypgrund ?
Jag förstår att leda bort det där vattnet innan det kommer in kommer kräva mycket jobb då det är berg åt alla håll.. dock orolig att det här vattnet kommer leda till större problem i längden

• Krypgrund med installerad plast och synliga vattenansamlingar, rörledningar och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Vattenpölar och fukt på blå plastfolie i krypgrund med synliga avfuktarrör.
    Skapa konto
Fuktmätning som genomfördes i krypgrunden i augusti i år.

• Resultattabell för fuktmätning i krypgrund, visar mätvärden och skadesignaler.
    Skapa konto
De som gjorde fuktmätningen - tolkade de resultaten till dig?
Min tolkning blir att trä innehåller 9,9% fukt, och att de anser det vara en fuktskada.
Dock blir jag förvirrad, då jag har hört siffran 16% som en kritisk gräns för fukt i virke. Dvs 9,9 är torrt och alls inget problem.
Alltså måste det vara ngt som inte stämmer. Siffror och/eller enheter som inte representerar samma sak?

Har du ingen hygrometer med kontinuerlig övervakning i grunden?
I så fall vet du vad värdena är under olika årstider, och huruvida det är ngn fara eller inte.

Vatten ska inte finnas ovanpå plasten. Är det små mängder ngn gång ibland så kanske det inte gör ngn skada. Det kan vara att det kommer underifrån, men det kan också vara att det är kondensvatten som bildas när den fuktiga luften i grunden träffar den kalla plasten. Är det stående vatten under plasten så gör ev isolering ingen nytta och plasten är kall.

Skorstenar är kända för att kunna orsaka fukt i grunden om de inte används dagligen, och/eller har en regnhuv.

Nyckeln till att veta om åtgärder ev behövs är att veta tillståndet, dvs kontinuerlig fuktövervakning/mätning (RH). Du har tid på dig att mäta ett år eller två först. Nuvarande konstruktion har stått i 10 år och genererat enstaka mögelpåväxt. Det kan alltså stå 10 år till utan att mkt mer händer.

Jag tycker både bilderna på trossbotten och mätvärdena ser bra ut. Högst fuktighet brukar det vara vår och höst, så är det så pass torrt nu finns det inget att oroa sig för.

Angående vattnet så är det troligen kondens som har samlats där. Går det att sträcka ut plasten så att vattnet samlas på färre ställen? prova det och stick sen ett litet hål på lägsta punkten så att vattnet kan rinna ner i marken.

Oldboy Oldboy skrev:
Min tolkning blir att trä innehåller 9,9% fukt, och att de anser det vara en fuktskada.
Dock blir jag förvirrad, då jag har hört siffran 16% som en kritisk gräns för fukt i virke. Dvs 9,9 är torrt och alls inget problem.
Alltså måste det vara ngt som inte stämmer. Siffror och/eller enheter som inte representerar samma sak?

I så fall vet du vad värdena är under olika årstider, och huruvida det är ngn fara eller inte.

Vatten ska inte finnas ovanpå plasten. Är det små mängder ngn gång ibland så kanske det inte gör ngn skada. Det kan vara att det kommer underifrån, men det kan också vara att det är kondensvatten som bildas när den fuktiga luften i grunden träffar den kalla plasten. Är det stående vatten under plasten så gör ev isolering ingen nytta och plasten är kall.

Skorstenar är kända för att kunna orsaka fukt i grunden om de inte används dagligen, och/eller har en regnhuv.

Nyckeln till att veta om åtgärder ev behövs är att veta tillståndet, dvs kontinuerlig fuktövervakning/mätning (RH). Du har tid på dig att mäta ett år eller två först. Nuvarande konstruktion har stått i 10 år och genererat enstaka mögelpåväxt. Det kan alltså stå 10 år till utan att mkt mer händer.
Tack för så utförliga svar Oldboy, uppskattas.

Ja, han tolkade resultaten.
Och han tog med det i rapporten då det var högsta fukten som uppmättes. De brukade alltid ta med det i rapporten som referens, men håller med att det var konstigt klassat som en "skada".

Hygrometer installerad. Och jag följer dagligen uppe i huset. Har inte riktigt förstått hur man tar ut loggarna i den, men de kommer hit o ska byta filter i januari så ska be om en översyn och förklaring då.
Bifogar bild på den. Är -6 grader ute nu.

Det är stående vatten på vissa ställen under plasten, så gissar att isolering inte kommer göra större skillnad. Vattnet som står är precis vid insidan av ytterväggen där vattnet står, så är garanterat det vattnet som letar sig in. Jag tolkar att vattnet på ovansidan kommer från detta vatten som letat sig upp ovanför plasten påväg in. Så ska torka upp det, och se hur snabbt / om de kommer tillbaka.

Jag tömmer med hink o spade nu varje gång det regnat mycket på utsidan, för att hjälpa till med de värsta. Har upptäckt att det ligger någon gammal plast och fuktisolering/spärr som inte längre fungerar. Den måste legat länge och är idag helt rutten. Så det är ju ett alternativ att se över.

Men jag tror jag får sitta lugnt i båten nu.
Hålla koll på vattnet på baksidan, hålla koll hur mycket som letar sig in, och följa fuktmätaren.
Sen får jag titta på åtgärd till våren. Kanske gräva upp all jord bakom huset och se hur det ser ut. Kanske ta hjälp av firma att på något sätt dränera med snigeldynamit eller så. Även fast jag skulle vilja ta tag i det nu... Men väntar tillökning vilken dag som helst nu så får lugna ner mig lite.. :)

Tack igen för tagit dig tid att svara.

• Hygrometer som visar 57% luftfuktighet och 6.8°C installerad i ett hem.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Jag tycker både bilderna på trossbotten och mätvärdena ser bra ut. Högst fuktighet brukar det vara vår och höst, så är det så pass torrt nu finns det inget att oroa sig för.

Angående vattnet så är det troligen kondens som har samlats där. Går det att sträcka ut plasten så att vattnet samlas på färre ställen? prova det och stick sen ett litet hål på lägsta punkten så att vattnet kan rinna ner i marken.
Samlas bara på dessa två ställen nu som man ser på bilderna. Bör jag sticka hål på plasten där alltså?

Ja, om vattnet kan rinna bort därifrån, och helst ut från grunden. Annars riskerar du bara att det blir stående både under och över plasten på dessa ställen, och i värsta fall att det blir mer vatten som kommer ovanpå plasten, dvs trycker upp underifrån genom dina dräneringshål.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja, om vattnet kan rinna bort därifrån, och helst ut från grunden. Annars riskerar du bara att det blir stående både under och över plasten på dessa ställen, och i värsta fall att det blir mer vatten som kommer ovanpå plasten, dvs trycker upp underifrån genom dina dräneringshål.
Ja det är ju där min osäkerhet ligger, och orosmoment, vad som händer med vattnet och vart det tar vägen när det tagit sig in krypgrunden. Jag vet inte hur länge det vatten som står under plasten stått där. Jag avvaktar med att göra hål.

Oldboy Oldboy skrev:

Så, nu har jag fått fram statistik över senaste 12 månaderna.

Här är %fuktigheten, med nuvarande månad (december) längst till höger.

Sen följande bilder är temperaturen i grunden.

Och sista bilden hur många timmar fläkten gått per månad.

• Digital display som visar en fuktighetsstatistik per månad med december längst till höger.
    Skapa konto
  • Digital display som visar ett stapeldiagram över fuktighetsnivåer för de senaste 12 månaderna.
    Skapa konto
  • Display visar ett stapeldiagram med fuktnivåer över de senaste 12 månaderna.
    Skapa konto
Ser ju torrt och bra ut det där, inget att oroa sig för. Men vad har man egentligen tänkt med det där lapptäcket till trossbotten? Hur har man byggt på det där viset?

F Finndjävel skrev:
Ser ju torrt och bra ut det där, inget att oroa sig för. Men vad har man egentligen tänkt med det där lapptäcket till trossbotten? Hur har man byggt på det där viset?
DET vet jag inte riktigt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.