O
Hej forumet,

Jag har en tid researchat en hel del om torpargrund/krypgrund, platta på mark med/utan isolering, men förstår mig inte på följande beskrivning av grunden och dess för-/nackdelar för ett radhus byggt 1975:

"Suterränggrund med grundmurar av betong på längsgående grundsulor av betong och en mellangjuten betongplatta."

Är detta en omformulering av torpargrund/krypgrund eller är det något annat? Det är första gången jag ser en grund beskriven på detta vis. Finns det bilder på nätet så man förstår hur en sådan grund är konstruerad? Vad är för-/nackdelar med en sådan grund gentemot de tidigare nämnda?

Kanske värt att nämna är att det också i detta hus påstås finnas en "äldre form av mekaniskt ventilerat golv" i suterrängplanet, dock okänt för mig hittills vad det skulle vara mer specifikt (granab, nivell etc.) eller exakt hur gammalt det är.

Tack på förhand!

Låter som det är byggt som en krypgrund men att man gjutit en oisolerad platta mellan sulorna. I såfall blir det som en oisolerad källare i funktion

O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Låter som det är byggt som en krypgrund men att man gjutit en oisolerad platta mellan sulorna. I såfall blir det som en oisolerad källare i funktion
Tack för svar!

Det låter som att resultatet blir en betongplatta, men att man av någon anledning valt att dela upp arbetet i att gjuta grundmurar, sedan grundsulor för att sedan gjuta mellan grundsulorna? Vet du om det finns någon anledning till att man delat upp arbetet på detta sätt än att direkt gjuta en betongplatta?

Kan säkert vara så att eftersom det är sutteräng så är denna plattan inte över hela planet. Krypgrund i ena, platta i andra delen

Väggar på sula med en oisolerad icke-bärande platta mellan var väl det gängse sättet att bygga källare på 50- och 60-talet?
Jag vet inte exakt när man övergick till att gjuta bärande plattor som även är underlag för väggarna, men det var nog en ganska lång övergångsperiod innan alla hade anammat det nya sättet.

Som useless säger.

Har själv en skånelänga vars tillbyggnader är gjorda på det viset, liksom garage och verkstad. Allt byggt på 80-talet,

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan säkert vara så att eftersom det är sutteräng så är denna plattan inte över hela planet. Krypgrund i ena, platta i andra delen
Står inget om krypgrund i beskrivningen. Beskrivningen menar en traditionell 60-/70-talsgrund, förmodligen murad med betongsten på s k utbredda plattor (sulor) och sedan plattor gjutna på grus mellan sulor alt ovanpå sulkanterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.