8 323 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Hjälp - tokfel på grusplan för bilar
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har slarvat med tillvägagångssättet vid anläggning av en grusplan, tilltänkt att fungera som en parkering för bilar.
Först grävt bort jord & vegetation ca 10-15cm.
Därefter duk. Och sedan öst på med ca 9m3 gårdsgrus,8-16mm.
Jag använde alltså inget mellanlager på större dimensioner 16-32mm, vilket gör att bilar vadar runt i gruset..
Finns det något att göra i detta läge? Padda ? Blanda / hä på något för att göra det "fastare"?
/ Uppgiven hemmafixare
Jag har slarvat med tillvägagångssättet vid anläggning av en grusplan, tilltänkt att fungera som en parkering för bilar.
Jag använde alltså inget mellanlager på större dimensioner 16-32mm, vilket gör att bilar vadar runt i gruset..
Finns det något att göra i detta läge? Padda ? Blanda / hä på något för att göra det "fastare"?
/ Uppgiven hemmafixare
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast grus såhär är väl allmänt sett helt hopplöst som underlag på en parkering ? Kalkkross är det bästa säger dom.
Det lättaste är ju att hyra in en grävare som skyfflar gruset åt sidan och sedan lägger på lämpligt bärlager innan de lägger tillbaka en lagom del av gruset ovanpå. När du hyr in grävaren så kan du passa på att be dem skyffla undan lite mer jord. man brukar rekommendera att man gräver undan åtminstone 30-35 cm och fyller upp med bärlager när man ska anpassa en yta för bilar. 10-15 cm är bara lämpligt för promenadstråk. En bil kommer att trycka igenom bärlagret och göra marken ojämn och spårig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
För en del år sedan anlade grannen en utökad bilparkering. De lade i princip 10cm sättsand på gräsmattan, och så cementplattor på det.
När grannens bil hade stått parkerad i två dagar så hade plattorna som hjulen stod på sjunkit 5 cm. Idag ser det mer ut som skyttegravarna från 1a väldskriget (lite överdrivet, men typ).
När grannens bil hade stått parkerad i två dagar så hade plattorna som hjulen stod på sjunkit 5 cm. Idag ser det mer ut som skyttegravarna från 1a väldskriget (lite överdrivet, men typ).
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Oavsett så fungerar det uselt att packa gårdsgrus utan de fina fraktionerna som binder. Jag skulle göra precis som Prodigys föreslog, inklusive paddning innan man återför det översta skiktet gårdsgrus.M mattoys skrev:
Välj någon lösning där du låter en grävare lägga ett bärlager 16-32 i botten... sedan ett lagom skikt grus och därefter över tid 0-8 för att styva upp med regn eller vattenslang....T Tore123 skrev:Hej,
/ Uppgiven hemmafixare
Om du inte gör det kommer det att flyta runt och vara ett helvete!
Ärtsingel är inte modernt och kräver ständig skötsel