Vi har en vägsamfällighet som sköter om en ca 2 km lång väg i området till ett 30-tal fastigheter.

Lite bakgrundsinfo:
Från början var det en traktorväg som gjordes om till en grusväg allteftersom området växte på 70-talet och under början av 00-talet las det oljegrus uppepå grusvägen. Problemet är att det är extremt mycket lera i markerna här omkring och de grävde aldrig ur ordentligt när de la på grus utan det blev snarare en lerbank med grus uppepå. Inte heller när de la på oljegrus gjorde de om vägen ordentligt utan la det uppepå befintlig väg.
Vägen dikas aldrig så dikena är helt igenväxta och det enda som görs är att de klipps en gång per år.
Jag har i flera år försökt få till att vi ska dika eftersom det är så extremt igenväxt att det på sina håll till och med växer småträd/sly, men jag får absolut inget gehör alls för det. Argumenten för att vi inte ska dika är att om vi tar bort växtligheten så kommer ingenting hålla kvar vägbanken och vägen därmed bli förstörd. Med tanke på hur vägen är gjord så köper jag det och mitt förslag har då varit att vi dikar de yttre kanterna för att i alla fall få lite bättre avrinning, men även det möts med ett nej fast denna gång utan motivering.
Det finns även ett stort dräneringsnät i området som både går längs med vägen och ut över många åkrar och även till/nära en del bostäder. Detta nät har funnits sedan åtminstone 50-talet och det är varje markägares ansvar att ta hand om den delen av nätet som ligger på dennes mark. Vissa sköter detta riktigt bra och har nyligen bytt delar av nätet medan andra inte verkar bry sig. Hur nätet går och hur gamla de olika delarna är tror jag inte att det är någon som vet

Till problemet:
Efter vinterns mildväder med mycket regn svämmade en angränsande grusväg (privat väg) över när dikena längs vår väg (ca 300 meter) blev överfulla och inte klarade av att ta hand om mer. Även lite av vattnet tog sig upp på ena sidan av vår väg. På båda sidor om vägen finns det en brunn som enligt utsago ska vara kopplad på det stora dräneringsnätet och gården på ena sidan vägen (granne1) där det svämmade över ska ha sin dränering kopplad på en av dessa brunnar.
Än en gång föreslog jag dikning av ytterkanterna men då påstods det att det är stopp på granne1s fastighet och det gör att vattnet inte kan rinna vidare. Att döma av hur alla brunnarna ligger så borde det vara så att grannens brunn är kopplad på brunnen i diket som sedan rinner vidare bort till andra brunnar ute på åkrarna för att tillslut rinna ut i en å. Och inte att dikets brunn är kopplad till grannens brunn och sedan vidare ut till brunnarna på åkrarna. Ledningarna på den närmaste åkern där dikets brunn borde rinna ut är bytta/rensade för något år sedan, men mig veterligen har ingen tagit hand om de brunnar som bör tillhöra vår väg. Så om det är stopp borde det vara någonstans mellan dikets brunn och närmaste åkern.
Detta var för nästan två månader sedan och efter någon vecka hade det runnit undan så mycket att ingen väg är översvämmad, men det är fortfarande massor med vatten i diket. Så det behövs inte mycket nederbörd för att det ska svämma över igen och så har det aldrig varit under så här lång tid vad jag kan minnas. Det brukar bli väldigt mycket vatten i det diket men det brukar försvinna efter bara någon vecka.

Jag tänker att oavsett om det är ett stopp eller inte så gör de igenväxta dikena att mycket vatten blir stående i stället för att filtreras ner i marken. Så även om det inte hjälper fullt ut att dika ytterkanterna så borde det i alla fall hjälpa lite och definitivt inte skada. Tänker jag tokigt här? Om dikning bör göras finns det någon bra källa att hänvisa till? Tror att jag har svårt att få igenom en dikning av ytterkanterna om jag inte kan komma med ett papper där det svart på vitt står att det behöver göras för att vägen ska må bra.
Har ni några andra bra råd eller tips på vad vi borde kolla eller som kanske kan hjälpa? Att försöka hitta ett eventuellt stopp är så klart en sak som borde göras så får bara hoppas att de inte envisas med att det är grannen som har stopp bara för att hans källare svämmar över...

Så om jag tolkar det rätt så ska dikning göras, men med kanske 10 års mellanrum och däremellan ska dikena kantskäras och rensas. Eftersom diktning aldrig är gjort vad jag vet så borde det absolut vara dags för det. Låter det vettigt att bara dika ytterslänterna när vägen är i det skick den är eller måste man dika båda blänterna ändå?
Hur gör man när man bara rensar dikena? Räcker det med att släntklippa och skära kanterna eller är det mer som ska tas bort?

En vägbank måste vara torr, annars är risken att den trycks ut och slitlagret böjar att blandas med leran eller vad det nu är i banken.

När det står vatten högt upp har vägen svårt att torka mellan skurarna och framför allt på våren.
Om vägen är perfekt behöver inget göras, men eftersom du ställer frågan så har du gissningsvis problemområden.

Väntar man tills vägen är sönderkörd brukar det bli mycket kostsamt att få till något körbart utan det är oerhört viktigt med förebyggande åtgärder.

Det finns framförallt två bra informationskällor på området; dels Skogskunskap som förvisso handlar primärt om just skogsvägar men principerna är desamma https://www.skogskunskap.se/vagar-i-skogen/ Trafikverket har också en utmärkt publikation https://trafikverket.ineko.se/se/drift-och-underhåll-av-enskilda-vägar-2

Dessa ger en god förståelse för uppbyggnad, skötsel och underhåll av enskilda vägar. Där finns också schabloner till hjälp för beräkning av underhållskostnader.

Som tidigare skribent uppmärksammat så är dikenas funktion mycket viktig för att hålla vägkroppen dränerad. Jag har svårt att se att vegetationen i diket skulle kunna bidra positivt till vägens bärighet i egentlig mening. Vattnet i diket ska avledas, det får inte bli stående i diket. På din beskrivning låter det som det finns ett mer eller mindre komplicerat system av markdräneringar som samverkar med vägens avvattning via diken, det behöver således utredas/projekteras så ni får en tillräcklig avrinning från området. I tillägg ska man vara medveten om att vi haft ovanligt mycket nederbörd senaste tiden, icke desto mindre bör man ha klimatförändringarna i åtanke vid dimensioneringen.

Ett avslutande tips är att ni kan gå med i riksförbundet enskilda vägar, kostnaden är liten och ni kan få mycket hjälp.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för mycket intressanta länkar!
Det stämmer bra att vi har problem med avrinningen och den blir bara sämre och sämre. Det syns överallt på åkrarna och allmänningen att det har varit ovanligt mycket nederbörd i år, men på alla ställen har det torkat upp så pass att det inte längre ligger vatten uppepå markytan. Det tog kanske 1-2 veckor innan allt vatten hade sjunkit undan överallt förutom i vårt dike där vi efter cirka två månade fortfarande har lika mycket vatten. I vanlig fall brukar det kunna vara vatten i det diket i ca 1-2 veckor efter att snösmältningen har slutat, men nu verkar det aldrig sjunka undan. Så det känns som att det inte bara är det extrema vädret som spelar in utan att något har blivit galet

Vi har även problem med tjälskador på flera ställen och även dessa skador verkar bli värre för varje år som går (alla hål fylls varje vår/sommar). Nu börjar jag fundera på om vissa av dessa skador har kommit av att vägen inte kan torka upp pga igenväxta diken eller om det i alla fall kan ha förvärrat skadorna.

Det har även gjorts 2-3 stora avverkningar i skogarna precis vid vägen de sista 5-7 åren och markägaren har pratat om att ta upp gamla diken i skogarna som i så fall rinner ut mot våra diken. Om de gamla dikena faktiskt har blivit återställda och hur stor skillnad dessa eventuella diken samt de stora avverkningarna kan tänkas ha på vattentrycket på våra diken vet jag inte.

Nätet med markdränering vet jag som sagt inte hur det går eller om det ens finns någon levande person som minns så om det är en kritisk del av avrinningen från diket eller inte vet jag inte. Det är inte helt omöjligt att det bara råkar stå en brunn i diket för att flera punkter går ihop där, men att brunnen inte är gjord så att vattnet i diket kan rinna in i den och dräneras bort. Helt klart vore det en bra idé att försöka göra någon form av utredning kring detta, men jag är tveksam till om jag lyckas få med mig någon annan i styrelsen eller föreningen på det.

Vi är redan med i REV, men jag har ingen koll på vårt medlemsskap. Men jag hoppas att jag får med mig i alla fall någon i styrelsen på att undersöka detta med både dikenas nuvarande skick och dräneringsnätets funktion. I så fall är min plan att ta kontakt med REV och se vad de säger och om de antingen kan hjälpa oss inspektera vägen och dikena eller om de kan tipsa om någon som kan tala om hur rensning och dikning bör göras.

Tjälskadorna är högst sannolikt orsakade av otillräckligt dränerad vägkropp.

Markdräneringen från skogsskiften mynnar mest troligt UT i diket och ställer än högre krav på avrinning från diket. Avverkad skog inverkar dessutom negativt på områdets förmåga att absorbera vatten.

• Gilla
kest
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Vi har även problem med tjälskador på flera ställen och även dessa skador verkar bli värre för varje år som går
Ni bör nog ta dikena på allvar om ni får stora tjälskador. Har ni otur blir vägen okörbar efter några turer med sopbilen.

En avverkning skapar rena motorvägen för vattnet.

Vägen håller som tur är tillräckligt bra för att inte sopbilen ska vara ett problem, men på vissa ställen blir det lite sick-sack-körning för att inte köra ner i stora/djupa potthål.
Vet inte om avverkningarna eller de eventuella dikningarna i skogarna runt omkring är så pass nära den översvämmade delen att de kan ha ökat vattentrycket på den delen av diket. Skickar med en bild och lite beskrivning vad som händer vart ifall det blir lättare att ha lite säkrare gissningar om man ser vägdragningen kontra resten :)

Förra året hade vi även problem med att vägens mitt höjdes så pass mycket att det på vissa ställen (vid potthål) skrapade i under på vissa bilar. Den värsta streckan grävde vi upp förra sommaren och la grus (orangea sträckningen längst till vänster) och där är det redan ordentliga gropar igen, men det är lätt fixat just nu när det bara ligger grus där. Det är i en svacka så det finns nästan inget dike alls på någon av sidorna.
Den andra streckan där vägens mitt höjer sig är den långa rakstreckan längst ner till höger. Vid brunnen (blåa pricken) går det även en vägtrumma och där sjunker alltid vägen varje vinter och enligt vad andra har sagt så är det för att hela den delen i princip bara består av lera och oljegrus med en vägtrumma genom.

På båda sidor av den översvämmade streckan så finns det varken diken eller vägtrummor utan det är långa infarter både till hus och åkrar där så därför är det bara översvämmat en liten bit. Konstigt nog så brukar den delen av vägen klara sig bra från tjälskador trots att det alltid blir mycket vatten i diket, även om det brukar rinna undan betydligt snabbare än i år.
Jag är ganska säker på att brunnarna är kopplade så att det rinner från brunnen längst upp till vänster, via alla brunnar längs med vägen (förutom de två längst till höger) och ut till brunnen på åkern. Grannen som eventuellt har stopp i dräneringsbrunnen bor precis nedanför den översvämmade delen och hans brunn borde ansluta till den som står i diket på hans sida vägen precsi nedanför den översvämmade delen.

Satellitbild av landsväg med markerade avverkningar, översvämningar och dräneringsbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt = ungefärligt årtal för avverkning
Rött = översvämmat dike
Orange = tjälskador
Lila = avverkning
Blå = dräneringsbrunnar
Vägen är ca 2 km lång och mitten är ungefär där det står "tatuerare". Vägen börjar precis i nedre högra hörnet där den ansluter från en större väg som sköts av Trafikverket och sedan slutar den högst upp till vänster i ett litet sommarstugeområde mitt i skogen.

Vi hade för 10+ år sedan problem med att vägen från "tatuerare" och till lite innan den orangea markeringen (längst till vänster) blev totalt sönderkörd av ett antal timmerbilar som körde när tjälen var på väg ur marken... Så den delen är helt omgjord och asfalterad så som en väg borde byggas upp med olika fraktioner av grus mm och är nu riktigt fin. Övriga delar av vägen är som sagt i princip lera med lite oljegrus på

Det vore bra att få ut någon som kan titta på vägen och säga vad det är som är orsaken till att vägen får de skador den får, dikenas funktion mm. Är det bäst att gå via REV eller finns det fristående firmor som gör sånt och vad kallas den tjänsten i så fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.