Hej!

Ganska ny här på forumet och tänkte för första gången lägga ut en fråga i förhoppning av att få lite tips!

Skall renovera ett rum i källaren och har rivit ut gamla garderober som stod längs väggarna och när jag hade gjort detta ser jag att ytterväggarna inte mår så bra? Putsen har släppt lite överallt och mörka fläckar på väggarna.

Vad säger ni proffs om detta? Vad kan man göra åt det? Är det hyfsat normalt för en gammal källare (huset byggt 1942)? Huset är dränerat för kanske 15 år sedan och det är inga liknande problem i något annat rum i källaren.

Tack på förhand!

/Martin Skadad källarvägg med flagnad puts och mörka fläckar som indikerar potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad källarväggsputs med lössittande delar och mörka fläckar i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det fuktigt nu? Kanske är gammalt sen före dräneringen.

Vart tar regnvattnet vägen?

Är det något kapilärbrytande närmast källarväggen utvändigt?

Har du spolat rent dräneringen någon gång?

Vet inte om det är fuktigt mer än att det ser ut som fuktfläckar

Vad menar du med vart regnvattnet tar vägen? Stuprör osv är som det ska

Ingen aning då jag inte bodde här när dräneringen utfördes

Hur gör man det?

Helt grön på detta området så ha överseende med mina frågor.. :)

Har du möjlighet att ta ett foto utomhus på hörnet av huset? Gärna en bit ifrån så vi kan få en bättre uppfattning om takavvattning, markförhållanden osv

N Nygårdh skrev:
Vet inte om det är fuktigt mer än att det ser ut som fuktfläckar

Vad menar du med vart regnvattnet tar vägen? Stuprör osv är som det ska

Ingen aning då jag inte bodde här när dräneringen utfördes

Hur gör man det?

Helt grön på detta området så ha överseende med mina frågor.. :)
Om man känner med handen brukar det kännas vått. Spraya med vatten på ren puts så ser du hur det mörknar. Så kan du jämföra.

Ang regnvattnet om det går till stenkista eller kommunens dagvattenledning i gatan. Om vattnet hamnar nära inpå källarväggen i större mängder så kan väggen bli fuktbelastad. Trasigt rör nära vägg. Men om detta är fallet så borde det torka upp i väggen inomhus om det inte regnat på några dagar.

Spola dräneringen är enklast att anlita en spolbil. Kolla med kommunen. Men för att kunna göra det krävs inspektionsbrunnar.

Om du hittar avloppsrör som sticker upp ur marken nära husgrunden så är det troligtvis för dräneringen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.