JakeoMalin skrev:
Vad hindrar dig från att lägga rören i samma riktning som pilarna du har ritat? Alltså tvärsöver. Då kan du ju göra dina fall och dra stenmjölet enkelt.
Rören är ej mjuka. Hur ska man skapa en perfekt radie med 40 mm stålrör?

Om du lägger rören i samma riktning som de röda pilarna på din bild visar så behöver du inte vara uri geller. Från sida till sida alltså. Om du har tänkt göra bädden på millimetern exakt som du ska lägga plattor så får du kanske frihanda just i böjen. Vanligtvis gör man bädden lite större än ytan man ska lägga.

Hade jag personligen gjorden där uppfarten hade jag lagt ut sten en bit utanför och sen med stenkapen kapat till rundningen och sen lagt en "ram" och kapat i skarvarna till de passar perfekt.

EDIT: Hade jag bara varit bättre på att fota alla jobb vi gör hade det vart lättare att förklara hur jag tänker eller hur jag brukar göra. Men som sagt är fotograferande inte min starka sida. Och på vår hemsida finns inte nån bild på svängar tyvärr

Redigerat:
Haha. Missvisande bild. Det är inte kurvor jag är ute efter:)
Det är ett kraftig fall ner mot gatan! Ca 1,5 m i höjd! På 10 m längt.
Första 5-6 m vill vi ha med ett fall på 1:50. Men sen ska det ner. Rakt sträcka går inte. Bilen skulle fastna i mitten.

Om du vill göra en "rundat fall" neråt skulle jag ändå lägga rören tvärs över uppfarten och sänka det nedre röret till önskad höjd och inte göra för breda avdrag. För att det ska bli så mjuk böj som möjligt så ska avdragen vara kring 50cm breda. När du har dragit första av draget flyttar du bara övre röret och lägger det nedanför det andra och sänker det ytterligare.

Om jag har förstått det rätt så ska du ha 2% fall i 5-6m sen göra en mjuk böj sen ett rakt fall mot gatan?

af32011112004b7b1.jpg

Såhär hade jag lagt rören(de gröna strecken)

JakeoMalin skrev:
Om du vill göra en "rundat fall" neråt skulle jag ändå lägga rören tvärs över uppfarten och sänka det nedre röret till önskad höjd och inte göra för breda avdrag. För att det ska bli så mjuk böj som möjligt så ska avdragen vara kring 50cm breda. När du har dragit första av draget flyttar du bara övre röret och lägger det nedanför det andra och sänker det ytterligare.

Om jag har förstått det rätt så ska du ha 2% fall i 5-6m sen göra en mjuk böj sen ett rakt fall mot gatan?
Exakt. Vi är mitt i detta.

Skånepöjk
B BigGitt skrev:
Exakt. Vi är mitt i detta.
bumpar denna gamla tråd, ska själv lägga plattor snart. Vad är det för rör du använder? Köpt dem på något stålbutik eller? Drar du av med en planka? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.