Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var med och tittade på ett fritidshus. När jag tittade under huset, så ser jag att några plintar lutar. Den på bilden var värst, men ett par ytterligare plintar lutar lite.
Hur illa är det?
Någon som vet varför det blir så? Jag har sett liknande på ett par andra hus tidigare.
Det borde gå att rätta till relativt lätt.
Lyft något lite i huset med domkraft, så kan plinten sen rättas till.
Anledningen är troligen tjäle i kombination med hur grundläggningen gjorts, ie vad det är för slags mark (troligen något fuktbindande) samt att plintarna hade kunnat satts bättre, djupare, mer makadam etc.
Lyft något lite i huset med domkraft, så kan plinten sen rättas till.
Anledningen är troligen tjäle i kombination med hur grundläggningen gjorts, ie vad det är för slags mark (troligen något fuktbindande) samt att plintarna hade kunnat satts bättre, djupare, mer makadam etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
OK, låter bra. Var ungefär en sådan åtgärd jag tänkte på. Om det är tjäl-relaterat, skulle det kunna vara någon vits att täcka marken någon meter runt varje plint med frigolit, och kanske gräva ner den där den skulle sticka ut utanför huset?
Klicka här för att svara
