Hej forumet, någon som vet vad som är rimligt pris att betala för en omdränering av min villa byggd 1997? det är ca 33 löpmeter och jag hsr inga tecken på fukt. ser att det sjunkit kanska 15 cm på de här åren. jag vill ha totalentreprenad o bor i Stockholm.

tacksam för alla tips

Vad är syftet med omdräneringen om du inte har några fuktproblem?

bara läst att den skall bytas vart 25 år, det är krypgrund under så ingen fukt synlig

• Haha
kest
  • Laddar…
Rickard.
Då måste det väl både finnas roligare och bättre ställen att stoppa pengarna på. Dränering har ingen sån livslängd utan det gör man när det behövs.

• Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Vad är det som sjunkit 15cm?

Dränering gör man i min uppfattning när det behövs och inte annars... Det finns många hus med gammal/ingen lagd dränering som mår utmärkt.

/ATW

Ps om man oroar sig för förhöjd fukt i grunden tycker jag man ska börja mäta innan man gör nåt annat. Ds

• Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
ok då parkerar jag den, men vad göra med de massor som sjunkit ned ? är dt bara att fylla på med nytt grus mot grundväggen ? bifogar bild upp till 10-15 cm på vissa ställen

• Nedsjunken mark nära husgrund med stenar och en ventil, behöver fyllas på med grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du osäker på fukt kan du be något företag mäta luftfuktigheten i grunden,
Man kan även se om tex stenar och murar/lättklinker blocken är konstant fuktiga inne i krypgrunden

Sättning kan bero på flera saker, antagligen:
-dåligt packat material vid arbete med återfyllnad,
- ”hålrum” bland tex stora stenar där luftfickor fanns vid återfyllad
-att materialet ”rinner” iväg tex in under grunden/huset om man inte har ordentligt mothåll

OK, tack för tipsen - hade en firma här för ett par år seadan anticimex, de kollade igenom allt och då fanns ingenting däremot var plasten/fuktspärren sedan bygget 1997 trasig på några ställen och snålt tilltagen, så jag bytte ut rubbet och såg till att det var ordentligt tätat mot innerväggarna.

Har inga tecken på fukt alls sedan dess, så var 20:e år eller 25.e är kanske en skröna.

Det råder delade meningar om livslängd på dränering.. vissa säger 15 år medan andra säger 30-40 år
Beroende på materialet i marken runtomkring och som ovant nämnt, hur den är utförd så kan den hålla 30-40 år. Är den korrekt utförd och man bor i område med material som inte ”slammar” igen duk och makadam osv så kommer dräneringen funka riktigt länge.

ok, hur vet jag när den slutar funka ? det är aldrig någon synlig fukt när jag inspekterar grunden utifrån.

Bästa sättet är att titta inne i krypgrunden. Det är där det syns lättast
Det finns flera olika saker som avslöjar fukt/problem. Bland annat att färg släpper/bildar bubblor, det luktar ”källare” liksom fuktig doft bland annat

Som sagt svårt att avgöra rakt upp och ner, enklast att be ett företag mäta, det tar några få minuter att få ett uttalande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.