Hej!

Skall bygga ett (helst isolerat) utrymme/rum för en LTA-pump jag har bredvid huset (se Sketchup-bilden nedan) och funderar på krypgrund eller ej. Ovanpå "rummet" är det tänkt att jag (längre fram) skall bygga ett garage. LTA-pumphuset är i sig självt isolerat så utrymmet/"rummet" behöver inte hålla 10+ eller ens plusgrader utan är mest till för att skydda mot vind och givetvis isolera lite grann men som sagt - behöver inte vara någon värme direkt.

Förutsättningar:
  • Där pumphuset står är det mestadels berg under ett litet lager jord i varierande tjocklek (0-25 cm). Ni ser t.o.m. en del av berget på fotot nedan. Pumphuset står i princip sett på berget.
  • Under "våtsäsong" så är det mycket fuktigt här. Nu i vinter, när det regnade så mycket, stod pumphuset kontinuerligt i 2-5 cm vatten. Kan väl inte kalla det grundvatten men ändå.
  • "Golvet" i utrymmet kan inte göras särskilt högt då "takhöjden" är bestämd och inte justerbar uppåt och det är bra om det finns så mycket utrymme som möjligt rent höjdmässigt i utrymmet. Att gjuta en platta med hjälp av L-stöd (minimum 300 mm) är alltså helt uteslutet.

Nu min fråga:
Jag vill ju ha ett så bra utrymme som möjligt och jag tänker dels på temperatur men också på fukt p.g.a. garagebygget längre fram - bra om inte undersidan på garaget hela tiden mats med mängder av fukt. Eftersom jag vet att det till och från alltid kommer vara väldigt fuktigt här så tänker jag att det inte gör någon skillnad om jag gräver bort all jord och lägger typ singel för att minimera "fuktupptagningsförmågan" i materialet om man tänker krypgrund. Jag vill inte heller gräva bort all jord och ha enbart berg för då kommer utrymmet tidvis vara vattenfyllt på sina ställen - inte överallt men på sina ställen. Jag är också tveksam till om alternativet att gjuta en platta p.g.a. kapillärkrafterna då plattan kommer ligga ganska nära berget eftersom jag inte kan bygga golvet hur högt som helst.Så jag är minst sagt rådvill... det som ligger närmast är att lägga tunt EPS i botten och ändå gjuta en tunn platta (så tunn det går) men är som sagt tveksam till om det är bästa lösningen för att utrymmet skall funka rent temperaturmässigt men också rent fuktighetsmässigt. Någon som har ett förslag på vad som skulle kunna vara bäst att göra?

SketchUp-modell av ett hus och framtida LTA-pumphus markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet svart plaströr med lock stående på bergrund omgivet av lösa stenar och jord med några trästeg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.