Hur mycket sjunker 15 cm 8/16 makadam när man kör med en 100kg padda över det?

Hej,
Finns en del trådar (och åsikter) kring detta, men de flesta verkar iallafall ha uppfattningen att det inte packas alls (eller mycket lite) då det saknas nollfraktion. Däremot så kommer du att få en plattare yta då du trycker till ytan/stenarna så att de lägger sig platt.

Har även läst om de som hävdar att de har packat makadam något. Min egen erfarenhet är att det varit knappt mätbart...

• Gilla
faf
  • Laddar…
Det sjunker knappt något om du har en packad mark under med 0 fraktion. Annars kan det sjunka ihop för att det pressas ner i marken. Men visst trycks det ihop lite när stenarna pressas mot varandra också men det är lite!
Det kan jäsa ut åt sidorna när du paddar beroende på om det är i en gjutform eller på en grusad yta

• Gilla
faf
  • Laddar…
Ett par centimeter skulle jag säga.

2-4 centimeter men en 100kg padda är för liten, 100kg/tjocklek i dM du ska padda
Så minst en 150kg för 15cm, och 6st överfarter i olika riktningar.

T tracker skrev:
2-4 centimeter men en 100kg padda är för liten, 100kg/tjocklek i dM du ska padda
Så minst en 150kg för 15cm, och 6st överfarter i olika riktningar.
Fast det där gäller för material som komprimeras, makadam lägger sig bara plant, så det går utmärkt med vilken padda som helst, men det blir planare med en kvadratisk än en "ost".

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F faf skrev:
Fast det där gäller för material som komprimeras, makadam lägger sig bara plant, så det går utmärkt med vilken padda som helst, men det blir planare med en kvadratisk än en "ost".
Visst, det komprimeras inte som ett material med noll i men nog tusan blir det packat om du paddar det. Varför skulle annars ytor sänkas om man paddar makadambäddar? För det gör dom. Som det skrivits tidigare så kommer det
packas ett par cm, med en tillräckligt tung padda. Jag hade definitivt valt en tyngre än en 100kg

C Carbonara84 skrev:
Visst, det komprimeras inte som ett material med noll i men nog tusan blir det packat om du paddar det. Varför skulle annars ytor sänkas om man paddar makadambäddar? För det gör dom. Som det skrivits tidigare så kommer det
packas ett par cm, med en tillräckligt tung padda. Jag hade definitivt valt en tyngre än en 100kg
Som tidigare användare skrivit kommer det packas om du trycker ned det i underliggande lager, vilket motverkar syftet med att använda makadam...

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F faf skrev:
Som tidigare användare skrivit kommer det packas om du trycker ned det i underliggande lager, vilket motverkar syftet med att använda makadam...
ja, om du lägger makadamen direkt på mjukt material så sker detta, men det ska inte göras. Antingen lägger du den på en duk eller en hårdgjord yta.

Edit: makadamen kommer packas även om du så lägger den på betong. Makadam komprimeras som sagt

Har en kollega som gjorde mycket husgrunder till ett kataloghusföretag, minns ej vilket. Där var direktiven att makadamen inte skulle paddas. Ett par äldre maskinister jag jobbat med säger att förr fick man inte packa makadamen. Jag har inte fått någon förklaring till varför.

Min egen erfarenhet är att om man ska lägga cellplast på makadam packar jag den med 100kg padda för att cellplasten inte ska rida på stenarna. Men om betongen läggs direkt på makadamen kan det kvitta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.