På framsidan av vårt hus funderar vi på att sätta svart singel sk diabas.
Dubbel svart markduk undertill och sedan diabasen.
Framför vår länga så har vi skog som nyligen har börjat röjas för att göra plats åt höghus.
Det här byggprojektet ska ta ett år och de röjer ständigt med grävskopor, spränger och diverse. Med detta flyger det ständigt partiklar/ frön från skogen och annat som så småningom lägger sig lite överallt ihop med allt bygg damm.
Jag har sett att våra grannar som satt ljus singel för några år sedan redan fått grön beläggning på sin. Kan jag inte låta bli att undra hur skiten singeln kommer att se ut efter att bygget är klart och allt byggdamm har lagt sig. Framför allt även någon tid efter det då frön från skogen börjat gro mellan singeln och börjar komma upp som ogräs.
Dilemmat har fått oss att fundera på att vänta med sitt sätta diabasen till bygget är klart dvs om ett år.
Eller kan man " underhålla " singeln med något? När husen blir "gröna" av alger, mossa och diverse så använder vi av JAPE grönfri. Finns det något alternativ för singeln?

Mvh Vesna

Jag la svart singeldiabas på uppfart och under carporten. Denna yta användes som upplag/lastning/traktor etc under bygget och var väl komprimerat. La ingen duk under. Diabasen är hård och tung och det är inte många ogräs som lyckats ta sig igenom på dessa första 15 år.

Tack för svar, men du har diabasen på uppfarten och under carporten där man går och där bilen rullar. Vi ska emellertid tid ha den mellan vår solitär, buskar och en massa perenner. Just nu är där jord och man får ständigt rensa av, plocka och luckra upp jorden så att det ser anständigt ut.. Ute efter så underhållsfritt som möjligt.

Tack igen

Då får du se till att ha duk under. Att tänka på också att diabasen inte är nära gräsklippsområde. Det är heller inget trevligt grus att gå barfota på. Annars är det snyggt, speciellt när det regnat.

@yonna Tycker du att det är svårt att hålla diabaskrossen ren från små blommor och blad från buskar och träd? Är rädd att den lätt kan se skräpig ut när träd och buskar tappar sina blommor och blad. Det går ju inte att sopa bort det.

Detta gäller ju all sorts grus. Om du vill ha mer underhållsfritt håller du gångarna gräsade eller så lägger du plattor. Jag har inget bekymmer med rotogräs på sikt och frön har svårt att etablera sig i diabasen. Längs min carportinfart har jag en 2 m hög bokhäck som nu börjar fälla vinterbladen och dessa handplockas nu på våren sedan är det problemet löst. Jag skulle själv inte lägga diabas inne i trädgården. Jag har gräsade ytor/gångar och kör med gräsklipparuppsamlare när jag städar. Bambus skräpar tex mycket hela säsongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.