1 185 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Måste jag dränera?
Bor i en kåk som är tillbyggd i omgångar och dom äldsta delarna daterar sig från 30-talet, och där finns även en källare vars utsida troligen ingen gjort något åt sedan dess. Dock tycker jag mig inte ha några direkta "problem" med källaren; har tagit bort alla dörrar så alla utrymmen är uppvärmda. Om nåt rum tillåts få lägre temperatur blir det snabbt fuktgenomslag, men som sagt så länge värmen är på verkar allt stabilt. Har heller inte märkt av några sättningar eller sprickor i huset ovanpå.
Frågan skaver ju nu såklart om jag ska kosta på omdränering och isolering av grunden, som på grund av lokala förhållanden nog kan bli lite bökig. Argumentet med bättre värmeekonomi bortser jag ifrån det är nog rätt lång pay-back-tid på det. Utan det handlar endast om att hålla byggnaden i skick.
Vad kan hända om jag bara låter det vara som det är?
Frågan skaver ju nu såklart om jag ska kosta på omdränering och isolering av grunden, som på grund av lokala förhållanden nog kan bli lite bökig. Argumentet med bättre värmeekonomi bortser jag ifrån det är nog rätt lång pay-back-tid på det. Utan det handlar endast om att hålla byggnaden i skick.
Vad kan hända om jag bara låter det vara som det är?
Klicka här för att svara