Hej!
Har ett suterränghus med en väldigt liten motfyllnad som är som en krypgrund.
Den är ca 20kvm och går från 2,2 m (högsta del) till ca 40 cm (lägsta del) i höjd, med andra ord en brant backe.
När huset bygged (1998) la man massa isolering direkt på marken vilket medför att det var fuktigt under isoleringen.
Besiktningen från när vi köpte huset visade inga förhöjda värden men vi kände nu i år (2 år senare) att det var fuktigt. Mätte upp ca 80% RF med en hygrometer.
Tog hit en kille från Anticimex som inte rekommenderade att vi betalade 40 000:- för ett jobb hos de då utrymmet var för litet. Så han föreslog att ta bort den befintliga isoleringen och lägger byggplast (vilket jag nu gjort).
Sen rekommenderade han också att jag skall köpa en Woods "liten kondensavfuktare" med tank som kan snabbt ta ner fuktnivåerna och sedan kan gå lite då och då (han var övertygad att plasten på marken skulle göra susen). Sen att det aldrig blir lägre än ca 7-8 grader i utrymmet gjorde saken enklare.
Min fråga nu är, vilken kondensavfuktare kan man ha i krypgrund?
Har kollat upp lite på nätet och fann att Wood's DCS50 är gjord för krypgrund, men den är både stor (i fysisk storlek) och dimensionerad för mkt större utrymme än vad jag har.
Ser också att de har en mkt mer kompakt (typ MDK26). Visst tanken är mkt mindre och kan får räkna med tömma oftare, men frågan är kan man använda en mer kompakt typ eller är det den "större" DCS50 som gäller?
Tacksam för svar och rekommendationer!
Tack
Har ett suterränghus med en väldigt liten motfyllnad som är som en krypgrund.
Den är ca 20kvm och går från 2,2 m (högsta del) till ca 40 cm (lägsta del) i höjd, med andra ord en brant backe.
När huset bygged (1998) la man massa isolering direkt på marken vilket medför att det var fuktigt under isoleringen.
Besiktningen från när vi köpte huset visade inga förhöjda värden men vi kände nu i år (2 år senare) att det var fuktigt. Mätte upp ca 80% RF med en hygrometer.
Tog hit en kille från Anticimex som inte rekommenderade att vi betalade 40 000:- för ett jobb hos de då utrymmet var för litet. Så han föreslog att ta bort den befintliga isoleringen och lägger byggplast (vilket jag nu gjort).
Sen rekommenderade han också att jag skall köpa en Woods "liten kondensavfuktare" med tank som kan snabbt ta ner fuktnivåerna och sedan kan gå lite då och då (han var övertygad att plasten på marken skulle göra susen). Sen att det aldrig blir lägre än ca 7-8 grader i utrymmet gjorde saken enklare.
Min fråga nu är, vilken kondensavfuktare kan man ha i krypgrund?
Har kollat upp lite på nätet och fann att Wood's DCS50 är gjord för krypgrund, men den är både stor (i fysisk storlek) och dimensionerad för mkt större utrymme än vad jag har.
Ser också att de har en mkt mer kompakt (typ MDK26). Visst tanken är mkt mindre och kan får räkna med tömma oftare, men frågan är kan man använda en mer kompakt typ eller är det den "större" DCS50 som gäller?
Tacksam för svar och rekommendationer!
Tack
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
De flesta från woods har anslutning för slang på ett eller annat sätt.
Köp labslang på jula och anslut till avfuktaren. Led slangen en bit bort och skär håll i plasten på marken. Tryck ner slangen och tejpa rätt runtom.
Sen behöver du aldrig tömma tanken. Så har vi gjort och det funkar kanon!
Köp labslang på jula och anslut till avfuktaren. Led slangen en bit bort och skär håll i plasten på marken. Tryck ner slangen och tejpa rätt runtom.
Sen behöver du aldrig tömma tanken. Så har vi gjort och det funkar kanon!
Tack Åsa,Åsa Lund skrev:
Så du menar bara att dränera skiten under plasten??
Finns det ingen risk för att det blir en pöl?? (ingen aning, men känns lite "risky" att prova utan att fråga hehe).
Vet du om det funkar med alla Woods? Eller måste man ha DCS50?
Tack
Hej Jonatan!Jonatan79 skrev:
Kommer lite bilder här, men vet inte om det går ser så bra.
Inte upptäckt någon mögel, men har förhöjt fuktighet under sommaren och tidig höst (runt 80% RF).
Även något högre värde på virket än gränsen.
Inga väggventiler vad jag kunde hitta.
Hur ska jag få bort fukten utan avfuktare?
Anticimex rekommenderar alltid att man sätter in en avfuktare vare sig det behövs eller inte. När mätte ni upp 80% RH? Om det var nu i slutet på sommaren är det inte så konstigt och troligen inget att oroa sig för eftersom det är just den tiden på året då fuktigheten är som störst. Mät RH under ett helt år så vet ni om ni har något problem som behöver lösas.
Tack för svar.useless skrev:
Anticimex rekommenderar alltid att man sätter in en avfuktare vare sig det behövs eller inte. När mätte ni upp 80% RH? Om det var nu i slutet på sommaren är det inte så konstigt och troligen inget att oroa sig för eftersom det är just den tiden på året då fuktigheten är som störst. Mät RH under ett helt år så vet ni om ni har något problem som behöver lösas.
Mäter ca 80% just nu (och det regnar en hel del i Stockholm).
Dock har det senaste året känts av att det är lite "fuktigt" i luften i utrymmet.....
Men skall tillägga att det har legat isolering där under många år och när jag rev ut isoleringen i helgen så var det rätt blött under vissa delar. Byggplasten kom inte dit förrän i söndags....
Så du tror att det finns en chans att plasten fixar det? (dvs att boven kan vara isoleringen som lades direkt på marken/jorden?)
Tack!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Plasten på marken är ju till för att hålla fukten ute från den torra zonen i kryprummet.
Alltså kan du tänka dig 100% fukt på ena sidan och 50% (typ) på andra. Om du tillsätter en eller annan liter kondensvatten på fuktiga sidan spelar ingen roll. Du kan ju försöka hitta en bra plats där vattnet kan rinna undan från slangen.
Tejpa noga runt slangen så blir det bra!
Alltså kan du tänka dig 100% fukt på ena sidan och 50% (typ) på andra. Om du tillsätter en eller annan liter kondensvatten på fuktiga sidan spelar ingen roll. Du kan ju försöka hitta en bra plats där vattnet kan rinna undan från slangen.
Tejpa noga runt slangen så blir det bra!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



