Hej!
jag planerar bygga attefall och då måste vi gräva 1,5 m djupt, 20 m till att koppla till befintlig VA. Det är trångt mellan husgrunden och förrådet där en del av arbetet ska ske enligt bifogade bildar. Finns det risk för en sättning av husgrunden, platta?
Tack på förhand
jag planerar bygga attefall och då måste vi gräva 1,5 m djupt, 20 m till att koppla till befintlig VA. Det är trångt mellan husgrunden och förrådet där en del av arbetet ska ske enligt bifogade bildar. Finns det risk för en sättning av husgrunden, platta?
Tack på förhand
Vad har du för material i backen? Är det ren grus, som hos mig, hade jag tvekat på att gräva så djupt där. Är det däremot lera blir schaktet inte så brett och då bör det funka.
Annars får du gräva så djupt du vågar och lägga värmekabel och isolering över rören.
Annars får du gräva så djupt du vågar och lägga värmekabel och isolering över rören.
Det ser ut som sten och lera i marken vid grävarbete 2008, Men företaget har tydligen även schakta av marken mellan huset och förrådet och paddat där vill jag gräva som ser på bilden. Hur betraktar jag markförhållandet om jag vill gräva nu?
För mig ser det ut som de utgått från lerjord som schaktats bort och sedan höjts upp med en lämplig krossprodukt. Utifrån bilderna ser det inte omöjligt ut på något sätt men som vanligt när man kräver nära en befintlig byggnad med platta på mark ska man vara observant hur massorna är. Inte bara för ev underminering men även pga personliga säkerheten när man jobbar i rörgraven. Det du dessutom bör hålla utkik för är dräneringen givetvis. Min gissning är att du förutom ditt underlag för stenläggning kommer hitta en 0-60 krossprodukt ett antal decimeter om de har samma underlag som under plattan och sedan din schaktbotten. Om du nu tvivlar på vilken jordyta du troligen har kan du ju givetvis göra ett testhål på lämpligt ställe för att bekräfta
även om din carport även den verkar ha en platta mot baksidan kan du ju givetvis hålla lite närmare denna om du fortfarande tycker det är nervöst att gräva så nära stora huset
även om din carport även den verkar ha en platta mot baksidan kan du ju givetvis hålla lite närmare denna om du fortfarande tycker det är nervöst att gräva så nära stora huset
Troligtvis är det bara avschaktat Max 40cm inför bygget. Detta påverkar inte om ni kan gräva på djupet mellan husen, det är materialet i den orörda marken som är intressant. Om det består av lera är min bedömning att det bör gå bra.
Det bästa sättet att få reda på om det går att göra som ni tänkt är att ta dit en entreprenör som känner till trakten och be om ett utlåtande.
Det bästa sättet att få reda på om det går att göra som ni tänkt är att ta dit en entreprenör som känner till trakten och be om ett utlåtande.
Tänk på att markisolering minskar förläggningsdjupet rätt ordentligt om det endast är av frostskäl du vill ner så djupt. Trodde det handlade om en lågt liggande anslutningspunkt
https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
Klicka här för att svara




